Samlade lÄn kan bli dyrt i lÄnga loppet

I tv-reklam lockar företag skuldsatta svenskar med lÀgre rÀnta och sÀnkt mÄnadskostnad. Men ofta förlÀngs lÄnen och att samla dem kan bli en dyrköpt historia.

Faktura-, delbetalnings- och kreditkortsköp har ökat explosionsartat pÄ senare tid och leder allt oftare till skuldproblem, enligt Finansinspektionen och Konsumentverket.

Faktura-, delbetalnings- och kreditkortsköp har ökat explosionsartat pÄ senare tid och leder allt oftare till skuldproblem, enligt Finansinspektionen och Konsumentverket.

Foto: Jessica Gow/TT

Ekonomi, nÀringsliv & finans2021-03-07 11:07

– Det finns risker med att man stirrar sig blind pĂ„ mĂ„nadskostnaden och missar att det blir en förlĂ€ngd Ă„terbetalningstid, sĂ€ger Anna Hult, jurist pĂ„ Konsumentverket.

NÀsta köp Àr bara ett klick bort. Och finns pengarna inte pÄ kontot gÄr det ju alltid att betala senare. Eller? Den ökade e-handeln ses som en drivande faktor för en explosionsartad ökning av faktura-, kreditkorts- och avbetalningsköp pÄ senare tid. Och mÄnga smÄ skulder innebÀr en risk för att bygga skuldberg. FÀrska rapporter frÄn Finansinspektionen och Konsumentverket visar att allt fler fÄr skuldproblem till följd av konsumtionslÄn.

Det har ocksÄ gjort marknaden stekhet för företag som erbjuder sÄ kallade samlingslÄn, det vill sÀga erbjuder att lösa en persons krediter och lÄn och samla dem pÄ ett stÀlle.

Totalkostnaden viktig

Företag som Advisa, Lendo och Zmarta köper mycket plats i tv och sociala medier. Reklamen basunerar ut erbjudanden om lÀgre rÀnta och lÀgre mÄnadskostnad.

Men det Àr inte alltid lika tydligt vad den totala kostnaden för lÄnet blir.

– Vi har haft Ă€renden dĂ€r vi tycker att de fokuserar allt för mycket pĂ„ mĂ„nadskostnaden och att marknadsföringen till exempel inte talar om att det handlar om att betala till exempel 24 mĂ„nader lĂ€ngre Ă€n förut, sĂ€ger Anna Hult.

Trots att regelverket kring marknadsföring av konsumentkrediter Àr strÀngt Àr det lÄngt ifrÄn alla som lever upp till kraven.

Enligt Konsumentverket innebÀr mÄnga samlingslÄn just en lÀngre avbetalningstid Àn personen hade tidigare.

– Det Ă€r otroligt viktigt att konsumenten tittar pĂ„ vad den totala kostnaden för den nya krediten blir och kan jĂ€mföra det med den totala kostnaden med de krediter man vill samla, sĂ€ger Anna Hult.

LÀngre lÄnetider

Det kan finnas de som trots allt kan vara betjÀnta av att fÄ en sÀnkt mÄnadskostnad, pÄpekar hon, för att över huvud taget kunna betala av pÄ skulden.

– Men vi menar Ă€ndĂ„ att det Ă€r viktigt att konsumenten mĂ„ste fĂ„ kunskap om vad den totala kostnaden blir och fatta beslut efter det.

– Att berĂ€kna sina kostnader Ă€r inte alltid sĂ„ lĂ€tt och det kan vara svĂ„rt att förstĂ„ hur dyrt det blir pĂ„ totalen.

Branschen för snabba lÄn och hur företagen sköter sig nÀr det kommer till kreditprövningar Àr nÄgot som Finansinspektionen ska granska sÀrskilt i Är. DÀr ingÄr företag som jÀmför, förmedlar lÄn och erbjuder lösningar dÀr lÄnen samlas pÄ ett stÀlle. FI ser en risk att konsumenter hamnar i lÄn som förlÀngs och förlÀngs och pÄ det sÀttet hamnar i överskuldsÀttning.

– Det kan ju över tid komma nya erbjudanden om lĂ€gre rĂ€nta och ytterligare förlĂ€ngd Ă„terbetalningstid. PĂ„ sĂ„ sĂ€tt kan en kredit bli kvar mycket lĂ€ngre Ă€n det var avsett, sĂ€ger Anna Hult.

Även smĂ„ lĂ„n kan leda till problem nĂ€r marginalerna Ă€r knappa

KonsumtionslÄn stÄr för ungefÀr en femtedel av hushÄllens totala lÄn, men pÄ grund av högre rÀntor och amorteringar pÄ dessa lÄn stÄr de för en större andel av hushÄllens totala betalningar.

Av dem som tar ett nytt konsumtionslÄn fÄr nÀstan tio procent betalningsproblem inom fem mÄnader.

SmÄ lÄn leder oftare till betalningsproblem Àn stora lÄn. Enligt FI handlar det frÀmst om att de med lÄga inkomster tenderar att ta smÄ lÄn och att kreditgivare Àr mer benÀgna att göra noggrannare kreditprövningar för stora lÄn.

Yngre tenderar att ha mindre ekonomiska marginaler Àn Àldre.

En tredjedel i Ă„ldern 18-29 Ă„r har alltid eller ibland slut pĂ„ pengar vid mĂ„nadens slut, enligt FI:s hushĂ„llsundersökning. Var femte i den Ă„ldersgruppen uppger att de inte kan hantera en oförutsedd utgift pĂ„ 20 000 kronor utan att ta ett lĂ„n, sĂ€lja nĂ„got eller liknande.

Konsumentkreditbolagen har i genomsnitt de yngsta lÄntagarna. Fakturaköp och betalningspÄminnelser Àr vanligare bland personer under 25 Är.

Bland lÄntagarna under 25 Är fick Ätta procent inkassokrav, en dubbelt sÄ hög andel som för andra lÄntagare.

Ansökningarna om skuldsanering ökade med 41 procent under 2020 jÀmfört med Äret före. I Äldersgruppen 18-34 Är fördubblades antalet ansökningar.

KĂ€lla: Finansinspektionens "Konsumentskyddsrapport 2021"

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!