à ret har inletts med stora produktionsstörningar för Scania. Kostnaderna har dragit ivÀg uppÄt nÀr delar flugits kors och tvÀrs mellan anlÀggningar runt om i vÀrlden för att hÄlla igÄng produktionen.
ââOm vi kommer köra hela systemet komplett nĂ€sta vecka? Det Ă€r sĂ„ kort framförhĂ„llning att det vet vi inte riktigt, sĂ€ger Scaniachefen Henrik Henriksson.
ââFörr eller senare kommer det en stĂ€ngning. Det blir inte som förra Ă„ret, att vi stĂ€nger sexâsju veckor, utan det blir kortare perioder i sĂ„ fall dĂ€r vi stĂ€nger delar av produktionssystemet, tillĂ€gger han.
Störningar i leveranskedjorna
Komponentbristen rör frÀmst sÄ kallade halvledare, ett problem som tilltagit sedan delstaten Texas i USA i februari lamslogs av arktiskt vintervÀder med extremkyla.
ââDet Ă€r stora risker och störningar i leveranskedjorna. Det kan ju bli smolk i bĂ€garen, sĂ€ger Henriksson.
Lyftet för orderingÄngen i fjÀrde kvartalet pÄ 48 procent hÀnger enligt Henriksson samman med en tydlig ÄterhÀmtning, inte minst pÄ Europa, men Àven pÄ stora marknader som Ryssland, Kina, Argentina och Brasilien.
ââMan har kommit igenom den vĂ€rsta delen nĂ€r det gĂ€ller pandemin, rĂ€ntorna Ă€r lĂ„ga och brĂ€nslekostnaderna Ă€r lĂ„ga, sĂ€ger han.
Till det kommer ett utbrett behov av uppgraderingar.
ââDet Ă€r ett utbytesbehov som kommer i vĂ„gor. Vi hade ganska starka Ă„r i Europa 2016 och 2017 och dĂ„ kommer ersĂ€ttningsbehovet nu â efter fyraâfem Ă„r.
Bonus minskar 85 procent
NĂ„got formellt förslag om vilken utdelning Scania ger sin Ă€gare har Ă€nnu inte lagts fram, men normalt brukar hĂ€lften av nettovinsten skickas över till Ă€garen â den börsnoterade och Volkswagen-kontrollerade lastbilskoncernen Traton. Det skulle för 2020 i sĂ„ fall handla om cirka 2,7 miljarder kronor.
I fjol stÀllde Scania in utdelningen till följd av pandemin.
Scanias bonusprogram, varken till chefer eller anstÀllda, har under pandemiÄret inte justerats enligt Henriksson. För de anstÀllda innebÀr det en bonus pÄ 18 000 kronor för 2020, mot 54 000 ett Är tidigare.
Bonusutfallet för Scanias chefer kommer att presenteras om en vecka.
ââMitt bonusutfall gĂ„r ner med ungefĂ€r 85 procent jĂ€mfört med 2019 och att det blir ett utfall överhuvudtaget Ă€r kopplat till att det Ă€r ett system som rullar över tvĂ„ Ă„r, sĂ€ger Henriksson.
Scania fick under 2020 statliga permitteringsstöd pÄ sammanlagt 830 miljoner kronor under perioden april-augusti, frÀmst frÄn Sverige, men Àven frÄn den hollÀndska och franska staten.
TT: PÄverkar detta hur ni hanterar utdelningar och bonusar?
ââVi följer ju de regler som satts upp av regering och riksdag och de förordningar som kommer via TillvĂ€xtverket. Skulle de Ă€ndras eller börja tolkas pĂ„ ett annat sĂ€tt kommer vi agera dĂ€refter.
Fossilfritt stÄl
Styrelsens förslag till utdelning för 2020 vÀntas komma i kallelsen till Scanias ÄrsstÀmma, som Àr planerad till i början av maj.
Henriksson lÀmnar inför ÄrsstÀmman sin position som vd för Scania och ersÀtts dÄ av Christian Levin, som i dag arbetar som operativ chef pÄ Traton.
Henriksson har rekryterats av H2 Green Steel, ett nystartat företag som ska producera fossilfritt stÄl.
ââDet kĂ€nns som ett bra lĂ€ge att lĂ€mna över bolaget. Vi har Ă„stadkommit vĂ€ldigt mycket bra grejer tillsammans, bĂ„de teknikutveckling, vĂ„r hĂ„llbarhetsresa, vĂ„r satsning i Kina och listningen av Traton pĂ„ Stockholmsbörsen, sĂ€ger Henriksson.