Tiotusentals konsumenter berĂ€knas ha Ă„terbetalningskrav för instĂ€llda resor under pandemin. Det rör sig om krav pĂ„ sammanlagt 600â700 miljoner kronor, enligt SRF:s generalsekreterare Didrik von Seth.
Krav som hÀrrör frÄn mars
En del av kraven hÀrrör Ànda tillbaka till mars i Är, dÄ UD utfÀrdade sin första generella avrÄdan frÄn utlandsresor till följd av pandemin, andra frÄn alla instÀllda resor i somras.
Men i berget av kundfordringar som hopar sig hos researrangörerna â som handlar om paketresor dĂ€r flygbolag och hotell inte har betalat tillbaka nĂ„got â ingĂ„r ocksĂ„ bland annat den nya vĂ„g av Ă„terbetalningskrav som antas komma nĂ€r jul- och nyĂ„rsresor stĂ€lls in. Detta dĂ„ UD:s generella reseavrĂ„dan i dagslĂ€get gĂ€ller till den 31 januari 2021.
SRF har fÄtt ta del av utvalda delar av ett förslag till stödpaket som Finansdepartementet förbereder till en Àndringsbudget. SjÀlva förslaget vÀntas presenteras redan om nÄgon vecka, men det Àr enligt von Seth oklart nÀr en Àndringsbudget kan klubbas i riksdagen.
ââFörslaget gĂ€ller alla resor som skulle ha gĂ„tt frĂ„n den 1 mars 2020 till den 11 januari 2021, sĂ€ger han till TT.
LÄn med statliga garantier
Stödpaketet kommer enligt SRF bestÄ av lÄngfristiga lÄn med statliga garantier till researrangörerna.
ââDu kommer att kunna lĂ„na upp till Ă„tta miljoner som enskilt bolag eller 25 procent av din Ă„rliga omsĂ€ttning, sĂ€ger von Seth.
Taket ska enligt uppgift till SRF ligga i linje med vad som Àr tillÄtet enligt EU:s regelverk vad gÀller statsstöd.
StödnivÄn ser rimlig ut enligt von Seth. Han ser i och för sig en viss risk för att enstaka smÄ aktörer med stora Äterbetalningskrav inte kommer klara av att betala för sig Àven med stödet.
ââMen vi bedömer att detta rimligtvis bör tĂ€cka de allra flesta kraven, sĂ€ger han.
SRF föreslog redan i mars ett sÀrskilt stöd till resebranschen för att klara av att hantera kostnaderna som uppstÄr till följd av alla instÀllda resor. Och frÄgan togs tidigare i veckan upp pÄ en presskonferens med finansminister Magdalena Andersson (S).
ââVi jobbar för att sĂ„ snart som möjligt kunna presentera nĂ„got, sade hon till TT.
"SÄ snart som möjligt"
PÄ presskonferensen beskrev finansministern situationen vad gÀller Äterbetalningskraven som allvarlig och hon sade att regeringen vill hitta ett sÀtt att stödja researrangörerna.
ââHĂ€r jobbar vi med ett flertal olika lösningar och tittar nu pĂ„ de rĂ€ttsliga förutsĂ€ttningarna och hoppas kunna Ă„terkomma till den frĂ„gan sĂ„ snart som möjligt. Vi ser problemen, sade hon.
Ett företag som har sÄlt en paketresa som stÀlls in har enligt gÀllande regler tvÄ veckor pÄ sig att betala tillbaka pengarna till konsumenten. För flygbolag som sÄlt flygbiljetter Àr det sju dagar som gÀller.
Konsumentverket har nyligen hotat flygbolaget SAS med vite pÄ en miljon kronor per mÄnad om de dröjer lÀngre Àn sju dagar med sina Äterbetalningar.
âDet Ă€r inte acceptabelt att konsumenterna ska tvingas agera kreditgivare och lĂ„na ut sina pengar till företagen. MĂ„nga drabbade vĂ€ntar pĂ„ tusentals kronor, pengar som de har betalt för en tjĂ€nst som inte har levererats", skrev konsumentombudsmannen Cecilia Tisell i ett uttalande förra veckan.