Under hösten har FolkhÀlsomyndigheten skÀrpt de lokala allmÀnna rÄden i region efter region. Samtidigt har regeringen beslutat om ytterligare begrÀnsningar för folksamlingar och krÀvt att krogar stÀnger klockan 22.30.
ââMed det hĂ€r sista steget nĂ€r man stĂ€ller krav pĂ„ att restauranger ska stĂ€nga klockan 22.30 sĂ„ Ă€r det sjĂ€lvklart att det fĂ„r en pĂ„verkan. Det Ă€r de sista smĂ„ halmstrĂ„na som finns kvar för taxin att livnĂ€ra sig pĂ„, sĂ€ger Claudio Skubla, direktör pĂ„ Svenska Taxiförbundet.
Kortbetalningsstatistik frÄn Swedbank ger en indikation pÄ utvecklingen. Utgifter för taxiresor har sjunkit med drygt 80 procent sedan innan pandemin. I november har utgifterna rasat till samma lÄga nivÄer som i mars. Mer anstrÀngd Àr bara flygbranschen, som har tappat nÀstan alla kortintÀkter.
Positiv trend bruten
Men eftersom Äkerier har olika inriktningar pÄverkas vissa mer Àn andra.
ââNĂ„gra har varit mer inriktade pĂ„ samhĂ€llstransporter. Andra har inte det utan har riktat in sig pĂ„ företagsresor och privatresor. Det Ă€r klart att det slĂ„r extremt hĂ„rt om man nu tar bort den senare intĂ€ktskĂ€llan.
Cabonline Àr Sveriges största taxiorganisation dÀr bland annat företagen Taxi Kurir och Sverigetaxi ingÄr. Företaget har under sommaren sett en svag ÄterhÀmtning som Äter har stannat av under hösten.
ââDen har avmattats givet restriktionerna. I grund och botten Ă€r det positivt att vi svenskar lyssnar och tar till oss rekommendationerna men det Ă€r vĂ€ldigt tufft för vĂ„ra Ă„kare, sĂ€ger Ulf Samell, presstalesperson för Cabonline.
Tvingas stÀlla om
à kerierna som Àr anslutna till företaget har tvingats stÀlla om allt eftersom att efterfrÄgan pÄ taxiresor har minskat. Nu kör man bland annat hemleveranser av PCR-tester pÄ bestÀllning av region Stockholm.
ââVi gör vad vi kan för att hitta alternativ. Det hĂ€r har sĂ„klart varit vĂ€ldigt viktigt för oss, sĂ€ger han och fortsĂ€tter:
ââVi har ocksĂ„ fördelen att vi har mycket samhĂ€llsnyttiga körningar som skolskjutsar och fĂ€rdtjĂ€nst.
Varken Ulf Samell eller Claudio Skubla anser att regeringens stödÄtgÀrder har varit tillrÀckligt trÀffsÀkra för taxibranschen.
ââJag vet Ă€rligt talat inte hur företagen har överlevt. Det mĂ„ste vara spargrisen man har krossat, man har fĂ„tt lĂ„na pengar av vĂ€nner och slĂ€ktingar eller sĂ„ hankar man sig fram genom att jobba med nĂ„gonting annat, sĂ€ger Claudio Skubla och fortsĂ€tter:
ââOm inte stöden kommer nu och blir mer anpassade för taxinĂ€ringen sĂ„ vet jag inte var det tar vĂ€gen.