Klubbat: Inga nya bensinbilar i EU frÄn 2035

Inga nya bensin- och dieselbilar ska fÄ sÀljas i EU frÄn 2035. Uppgörelsen har nu bekrÀftats i en omröstning i Bryssel.
–En viktig signal, sĂ€ger energi- och nĂ€ringsminister Ebba Busch (KD).

Kö pÄ E4:an söderut frÄn Stockholm. Arkivbild.

Kö pÄ E4:an söderut frÄn Stockholm. Arkivbild.

Foto: Henrik Montgomery/TT

EU2023-03-28 11:26

EU-lÀndernas energiministrar tog det formella beslutet med stor majoritet strax före klockan 13.

23 lÀnder sade ja medan RumÀnien, Bulgarien och Italien avstod och endast Polen sade nej.

Omröstningen hölls sedan EU-kommissionen och Tyskland i lördags hittat en lösning för att fÄ Tyskland att sluta blockera den uppgörelse som egentligen gjordes redan i höstas.

Tyskland ville ha tydligt uttalat att kravet pÄ nollutslÀpp frÄn bilarna inte ska hindra framtida anvÀndning av e-brÀnslen, vilket kommissionen nu lovar ta tag i.

Ebba Busch Àr nöjd.

– Det Ă€r ett viktigt steg, en viktig signal. Den gröna omstĂ€llningen Ă€r verkligen hĂ€r för att stanna, sĂ€ger hon pĂ„ plats i Bryssel.

Svensk insats?

Som ordförandeland i EU:s ministerrÄd hade Sverige tÀnkt genomföra den formella omröstningen redan för flera veckor sedan, efter att EU-parlamentet gjort sitt i februari.

Sverige togs dock pÄ sÀngen av det plötsliga tyska motstÄndet och har tvingats vÀnta pÄ en lösning i diskussioner mellan Bryssel och Berlin.

Busch tycker ÀndÄ att Sverige har bidragit.

– Det svenska ordförandeskapet har verkligen visat att vi klarar av att lĂ„sa ut svĂ„ra lösningar.

TT: Vad har Sverige gjort? Var det inte kommissionen och Tyskland som löste det hÀr pÄ egen hand?

– Nej, vi har absolut bistĂ„tt i detta och ser fram emot att kunna gĂ„ i mĂ„l med det i dag, sĂ€ger Ebba Busch.

Ja och nej

Parallellt röstade energiministrarna ocksÄ ja till en rad andra tunga klimatuppgörelser som gjordes mellan EU-lÀnderna och EU-parlamentet i höstas.

DĂ€r ingĂ„r bland annat nya regler för utslĂ€ppen för skogs- och markanvĂ€ndning – förkortat LULUCF i klimatsammanhang. Regeringen vĂ€lkomnade uppgörelsen i höstas, men meddelade i förra veckan att man inte tĂ€nker rösta ja. DĂ„ligt för Sverige, men bra för EU, Ă€r den nĂ„got tvetydiga svenska linjen.

– Att vi har en hel del frĂ„getecken kring den negativa pĂ„verkan som det riskerar att ha för det svenska jordbruket gör att Sverige som medlemsland lĂ€gger ned sin röst – men för EU som helhet sĂ„ ser vi att det hĂ€r Ă€r rĂ€tt steg som en del i det stora klimatpaketet, sĂ€ger Ebba Busch.

"GÄr inte att lita pÄ"

Svenska EU-parlamentsledamoten Heléne Fritzon (S) Àr kritisk.

"Regeringen gÄr inte att lita pÄ. Under hösten kunde vi lÀsa ett glatt pressmeddelande dÀr regeringen stöttar EU:s överenskommelse för att öka koldioxidinlagring i skog och mark. Men nu meddelar de att de kommer att avstÄ frÄn att rösta", skriver Fritzon i ett uttalande dÀr hon Àr "försiktigt positivt" till LULUCF-uppgörelsen.

"Det ursprungliga förslaget som presenterades hade varit ett hÄrt slag mot svenskt skogsbruk. Men nu har förslaget genomarbetats och Àr mer balanserat. Vi behöver jobba aktivt med kolsÀnkor, men det fÄr inte slÄ mot vÄra hÄllbara skogar vi brukat i generationer", anser Fritzon.

I omröstningen röstade 23 lÀnder för uppgörelsen frÄn i höstas, medan Sverige, Ungern och Portugal lade ner sina röster. Polen var enda land som röstade nej.

Fakta: EU och klimatet

EU:s medlemslÀnder och EU-parlamentet enades i höstas om flera tunga klimatförslag frÄn EU-kommissionen.

Fyra av dem godkÀndes formellt pÄ tisdagen av ministerrÄdet: om koldioxidutslÀpp frÄn skog- och markanvÀndning (LULUCF), om nationella utslÀppsmÄl (ESR), marknadsstabilitetsreserven (MSR) samt stopp för fossildrivna nya bilar frÄn 2035.

Alla förslagen gick igenom med stor marginal. De enda nej-rösterna kom frĂ„n Polen – till alla fyra förslagen. NĂ„gra lĂ€nder lade dock ner sina röster: Belgien (om MSR och ESR), Bulgarien (MSR och bilar), Italien (bilar) Portugal (LULUCF), RumĂ€nien (bilar) Österrike (ESR), Sverige (LULUCF) och Ungern (LULUCF).

Parallellt hÄlls fortsatta förhandlingar om flera andra klimatförslag. Under natten mot tisdagen nÄddes exempelvis en uppgörelse om bindande nationella mÄl för laddstolpar och annan laddningsinfrastruktur. LÀngs nÀtverket av större vÀgar i EU (Ten-T) ska det finnas laddstolpar för bilar var sjÀtte mil Är 2026 och senare Ätminstone var tolfte mil för lastbilar och bussar. VÀtgasstolpar lÀngs Ten-T-vÀgarna ska i sin tur finnas var 20:e mil frÄn 2031. Undantag görs samtidigt för mindre trafikerade vÀgar.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!