Saab 340 Àr ett propellerplan som slutade tillverkas 1999. Det har ett 30-tal platser för passagerare, och Àr dÀrmed i rÀtt storlek för utveckling av elflyg.
Eldrivna plan Àr i första hand intressanta för trafik pÄ ganska korta strÀckor, med tanke pÄ batteridriftens rÀckvidd.
I Australien finns ganska mycket regional flygtrafik. Rex Airlines Àger ett 60-tal Saab 340, och vill nu bygga om ett av dem till eldrift, i ett första steg. Projektet genomförs i samarbete med elflygsföretaget Dovetail, och i dettas namn.
Dovetail vÀntar sig att fÄ ett ombyggt, eldrivet flygplan typgodkÀnt inom fyra Är, enligt ett pressmeddelande nÀr satsningen presenterades i juli. Det Àr en snabb och kostnadseffektiv vÀg mot att göra flygplan med nollutslÀpp vanliga, hÀvdar de australiska aktörerna.
Tunga batterier
Men allt blir inte enkelt. Till exempel mÄste man byta ut originalplanets brÀnsletankar, som sitter i vingarna, mot batteripaket.
ââAtt integrera batteripack i vingarna pĂ„ samma sĂ€tt som flytande brĂ€nsle Ă€r troligtvis utmanande eller mindre önskvĂ€rt, sĂ€ger Hampus Alfredsson, som forskar om elektromobilitet pĂ„ det statliga forskningsinstitutet Rise.
Batterier Àr tyngre Àn flygbrÀnsle, och batteripaket tar sannolikt större plats Àn det som krÀvts för brÀnsletanken. AlltsÄ kan man behöva tÀnka pÄ andra sÀtt.
ââSka man hĂ€nga batterierna som âextra-modulerâ under vingarna, eller bygga ut flygplanskroppen, eller ska man sĂ€tta dem inne i sjĂ€lva flygplanet, vilket egentligen innebĂ€r att man fĂ„r ta lite av passagerarutrymmet, funderar Alfredsson.
Motorer i vingarna?
Batteriernas vikt kompenseras delvis av att elektriska drivsystem Àr mer energieffektiva Àn förbrÀnningsmotorer.
ââMan kan bygga elmotorer som Ă€r ganska smĂ„, men fortfarande vĂ€ldigt effektiva. Det öppnar för nya typer av aerodynamiska designer.
ââVissa Ă€r inne pĂ„ att man i princip kan fylla vingarna med mĂ„nga smĂ„ elmotorer, sĂ„ kallat distribuerad framdrivning, sĂ€ger Hampus Alfredsson.
En jetmotor kan dÀremot sÀgas vara mera effektiv ju större den Àr, pÄpekar han som jÀmförelse.
Projektet i Australien Àr inte ensamt om att bygga om en traditionell flygplansmodell till eldrift.
ââDet pĂ„gĂ„r en del tester kring detta, sĂ€ger Hampus Alfredsson.
Kroppen redan klar
Modeller för kortare rutter Ă€r intressanta â och Ă€ven sjöflygplan, som generellt inte behöver flyga lĂ„nga strĂ€ckor.
Fördelen med att bygga om, i stÀllet för att konstruera helt nya elflygplan, Àr att sjÀlva flygplanskroppen redan Àr certifierad för anvÀndning i kommersiell trafik. Men det finns förstÄs en baksida.
ââMan kanske inte har all frihet att ta tillvara pĂ„ de egenskaper som eldrift och elmotorer innebĂ€r, sĂ€ger Hampus Alfredsson.
Samtidigt pÄgÄr ocksÄ utveckling av helt nya elflygplan, bland annat pÄ Heart Aerospace i Göteborg.
Saab redo hjÀlpa
Saab kÀnner till initiativet i Australien, men vill inte ge nÄgon nÀrmare kommentar.
âVi Ă€r i dagslĂ€get inte inblandade i det projekt som Rex bedriver i Australien för att elektrifiera sin flotta av Saab-plan. Att skapa hĂ„llbara drivmedel för flygindustrin Ă€r dock nĂ„got som Saab jobbar aktivt med inom ramen för andra initiativ, och vi Ă€r redo att bistĂ„ Rex med vĂ„r kompetens om sĂ„ önskas", skriver Stefan Eriksson, affĂ€rsenhetschef pĂ„ Saab Aviation Services, i ett mejl till TT.