Flygkrisen fick uppstickaren att lyfta

NÀr pandemin ryckte mattan under fötterna pÄ de stora flygbolagen i Sverige sÄg uppstickaren Air Leap sin chans.
–VĂ„r flotta var perfekt anpassad för en pandemi, sĂ€ger Jon Melkersson, vd för flygbolaget.

Flygbolaget Air Leap invigde i slutet av augusti tre nya linjer, frĂ„n Bromma till Göteborg, Malmö och Ängelholm.

Flygbolaget Air Leap invigde i slutet av augusti tre nya linjer, frĂ„n Bromma till Göteborg, Malmö och Ängelholm.

Foto: Anders Wiklund/TT

Transporter2020-08-26 05:40

Ett halvÄr in i pandemin har flygtrafiken sÄ smÄtt kommit i gÄng. Men mÄnga bolag lider fortfarande: sÄ sent som pÄ tisdagen rapporterade SAS om en ny miljardförlust efter bolagets senaste kvartal.

Men alla grÄter inte i krisen.

NĂ€r SAS minskade pĂ„ inrikesresorna och BRA – som flög mycket frĂ„n Bromma i Stockholm – klev in i en rekonstruktion, öppnades möjligheterna för att rita om spelplanen.

Air Leap, ett svenskt flygbolag som varit verksamt i knappt tvÄ Är, sÄg sin chans.

– NĂ€r pandemin slog till hade vi möjligheten att expandera. SAS stĂ€ngde ned större delen av sina linjer och BRA lade sig i sidolĂ€ge. Vi var kvar och vi tog chansen, sĂ€ger vd:n Jon Melkersson, som sjĂ€lv har en tidigare karriĂ€r som pilot.

I slutet av maj etablerade sig bolaget pÄ Bromma, med linjen till Visby. Under sommaren har fler linjer lanserats och i slutet av augusti har bolaget sex destinationer i landet, samt sedan tidigare ytterligare tre i Finland och Norge.

FrÄn mitten av juni till sista juli har antalet passagerare i Sverige hos bolaget ökat med 70 procent jÀmfört med samma period förra Äret.

"Anpassad flotta"

Hur kommer det sig dÄ att Air Leap, sÄ hÀr lÄngt, har lyckats undvika ett finansiellt haveri, till skillnad frÄn mÄnga andra aktörer?

Svaret finns, enligt vd:n, i kombinationen av den lÄga efterfrÄgan pÄ resor tillsammans med fÄ och smÄ flygplanstyper. Bolaget har en liten flotta med fem flygplan som har tvÄ olika storlekar: antingen 72 platser eller 33. Det gör att de kan anpassa vilken maskin de flyger utefter antalet passagerare som bokat, och flyger dÀrför som oftast med vÀldigt fÄ tomma stolar.

– Vi hade tur. VĂ„r flotta var perfekt anpassad för en pandemi, eftersom linjerna krympte. Och det Ă€r flyglinjer som i normala fall krĂ€ver större flygplan. Vi kan dĂ€rför leva med den hĂ€r situationen som vi har i dag.

Nu mot sommarens slut har efterfrĂ„gan pĂ„ inrikesresor fortsatt att öka försiktigt. Samtidigt berĂ€ttar vd:n att det “skulle vara till en fördel” om rekommendationerna att fortsĂ€tta jobba hemifrĂ„n lĂ€ttades: en stor del av passagerarna Ă€r nĂ€mligen affĂ€rsresande.

FörÀndrad konkurrens

Oavsett om sÄ blir fallet eller inte planerar bolaget att expandera Ànnu mer.

– Vi fortsĂ€tter se oss omkring om det finns ytterligare linjer som vi kan starta upp frĂ„n Bromma. Finns det en efterfrĂ„gan kommer vi att tillfredsstĂ€lla den, sĂ€ger Jon Melkersson.

Hur dramat om inrikesflyget kommer att utvecklas ÄterstÄr att se. SAS meddelade i samband med sitt rapportslÀpp att inrikesresorna ÄterhÀmtat sig snabbare Àn andra resor, och nu stÄr för större delen av bolagets intÀkter.

BRA, som Àr sÄ gott som i mÄl med sin rekonstruktion som pÄgÄtt sedan april, planerar att börja flyga igen under hösten, enligt bolaget. Dock kommer det ha ett helt nytt lÀge att förhÄlla sig till nÀr de startar upp igen, enligt kommersiella chefen Ulrika MatsgÄrd.

– Det innebĂ€r sĂ„vĂ€l förĂ€ndrade kundbeteenden och efterfrĂ„gan liksom förĂ€ndrad konkurrentsituation. Det Ă€r och kommer att vara ett svĂ„rbedömt lĂ€ge, sĂ€ger hon.

Flygbolaget förvÀntar sig en mindre marknad till en början och anpassar verksamheten efter det, och tror att deras flygningar till och frÄn Bromma fortsÀttningsvis kommer att uppskattas av kunderna, enligt Ulrika MatsgÄrd.

Fakta: Air Leap

Antal anstÀllda: Omkring 115 anstÀllda, varav runt 40 piloter och 25 kabinpersonal.

I flottan: Fyra Saab 340, med plats för drygt 30 passagerare, samt en ATR 72, med plats för 72 passagerare.

Air Leap Àgs till 100 procent av den norska koncernen Olsengruppen.

KĂ€lla: Air Leap

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!