Ymnigt snöande och rejÀlt med minusgrader. SÄ har det inte sett ut enbart i norra Sverige utan Àven en bra bit ned i landet den senaste tiden. VÀderprognoserna talar ocksÄ för en fortsÀttning vilket Àr glÀdjande besked för de som sÀljer vinterklÀder och vinterskor.
I veckan som kommer presenteras Stilindex som mÀter försÀljningsutvecklingen pÄ mÄnadsbasis och vÀdrets makter kan nu ha en tydlig pÄverkan, sÀger Mikael Sandström, branschexpert och tidigare ordförande för Svensk Handel.
ââJag tror att det kan bli vĂ€ldigt bra, kanske inte plussiffror men i alla fall kring nollstrecket, sĂ€ger han till TT om januarisiffrorna.
Svaga julsiffror
Detta i sÄ fall efter det att den sÄ extremt viktiga julhandeln blev en mardröm för branschen efter skÀrpta rekommendationer och maxantal för hur mÄnga kunder varje butik fÄr ta emot. I exakta tal blev det för december en nedgÄng med 32 procent för klÀdhandeln och hela 44 procent för skohandeln jÀmfört med mÄnaden före.
För Göteborgsbaserade Icebug som grundades av David Ekelund och hans mamma för 20 Är sedan kunde knappast vintervÀdret ha varit mera passande. AffÀrsidén att sÀlja vÀlgreppande skor med stÄldubbar har visat sig vara idealiskt under sÄdana hÀr förutsÀttningar.
ââVi fĂ„r bara ta in en person i taget i butiken men det har varit en enorm efterfrĂ„gan de senaste veckorna med vissa varor helt slutsĂ„lda. Jag skulle sĂ€ga att vi sĂ„lt minst 50 procent mer Ă€n förra vintern, sĂ€ger David Ekelund.
Positiv effekt
Företaget har ocksÄ, till skillnad frÄn mÄnga andra aktörer, lyckats se en positiv effekt av coronapandemin.
ââDetta att gym fĂ„tt stĂ€nga har ju gjort att folk trĂ€nar utomhus i stĂ€llet och drivit pĂ„ efterfrĂ„gan för löparskor. Jag tror att ju lĂ€ngre bort man kommit frĂ„n mode och nĂ€rmare funktion, desto bĂ€ttre har det Ă€ven gĂ„tt under coronapandemin.
Men Àven betydligt större aktörer har nu gynnats av vintervÀdret vilket bidragit till att lyfta försÀljningen. Norska XXL presenterade i fredags bokslut dÀr man ökade sitt rörelseresultat med hela 13 procent och vÀnde förlust med 200 miljoner till en vinst pÄ drygt 320 miljoner kronor. PÄ den svenska marknaden vÀxte man med 16 procent.
Den förnyade efterfrÄgan pÄ konsumtionsvaror ger dock nya utmaningar för bolag som exempelvis Icebug. Skor som tillverkats i Asien riskerar att fastna dÀr pÄ grund av containerbrist.
ââDet Ă€r jĂ€ttestora logistikproblem, det finns i nulĂ€get jĂ€ttemĂ„nga containrar som Ă€r fast i exempelvis USA och Storbritannien, sĂ€ger David Ekelund.
Förklaringen Àr att nÀr pandemin bröt ut blev mÄnga lastcontainrar kvar i Europa och USA nÀr rederierna stÀllde in sina avgÄngar till Asien. Nu har konkurrensen ökat om lastalternativen och tidningen The Financial Times skriver att priset pÄ en 40-fotscontainer mellan Asien och norra Europa ökat frÄn 2 000 till 9 000 dollar jÀmfört med november förra Äret. David Ekelund kan bekrÀfta den bilden.
ââVi har fĂ„tt vara ute tidigt och boka containrar samtidigt som avgifterna har gĂ„tt upp sex eller sju gĂ„nger. Vi har kunnat lösa detta men det har krĂ€vts mycket mer Ă€n vanligt.