â Pengarna gör att jag kan fortsĂ€tta Ă„ka pĂ„ konferenser och forskarutbyten. Ăven om man kan göra mycket över internet sĂ„ slĂ„r det inte att trĂ€ffas och samarbeta i verkligheten, sĂ€ger 24-Ă„rige Felix nĂ€r vi trĂ€ffas dagen efter att han varit i Stockholm och fĂ„tt Anders Walls stipendium för naturvetenskaplig forskning.
Han Àr uppvuxen i Johannelund i Linköping och lÀser just nu sista terminen i Lund. Felix har inriktat sig pÄ partikelfysik vilket innebÀr att han inte har nÄgon chans att kunna se det han studerar med blotta ögat.
â Nej, sĂ„ Ă€r det. Och iâstĂ€llet för mikroskop anvĂ€nder vi gigantiska partikelkolliderare som den i CERN i Schweiz.
I partikelfysiklaboratoriet CERN tillbringade Felix en sommar, och han har ocksÄ varit ett Är pÄ Berkeley-universitetet i Kalifornien och studerat neutrinofysik för att bland annat försöka förstÄ relationen mellan materia och antimateria. Universum tycks bestÄ av tvÄ sorters materia, berÀttar han. Den dominerande Àr vÄr vanliga materia, den andra kallas antimateria.
â Sammanför man de bĂ„da sĂ„ omvandlas de till energi i en kraftig explosion. Man kan skapa antimateria hĂ€r pĂ„ jorden, bland annat i CERN. Det intressanta Ă€r att nĂ„gon gĂ„ng i universums historia blev den vanliga materien dominant. Varför?
Han vÀntar sig nog inget svar frÄn en reporter utan hoppas att hans framtida forskarliv ska föra honom nÀrmare gÄtans lösning. Det Àr ingen tvekan om att Felix tÀnker fortsÀtta Àgna sig Ät fysik.
Det har varit en livslÄng passion. Redan som femÄring visade han ett pÄfallande intresse för matematik.
â Det var nog helt spontant. Jag vet inte varifrĂ„n det kom för det var inte sĂ„ att mamma och pappa drev pĂ„ mig. Men om vi satt pĂ„ en restaurang och vĂ€ntade pĂ„ maten kunde mamma ha med nĂ„gon lĂ€robok i matte som jag satt med. Det var ingen idĂ© att ge mig vanliga pysselböcker, att sitta och fĂ€rglĂ€gga var aldrig min grej.
NÄgra Är senare fick han en experimentlÄda i present dÀr man kunde utforska saker som magnetism och ytspÀnning. Men Felix nöjde sig inte med att uppleva hur till exempel tvÄ magneter stötte bort varandra om man höll dem pÄ ett visst sÀtt. Han ville veta varför de gjorde det.
â Jag slog upp i Nationalencyklopedin och sökte pĂ„ internet. Och pĂ„ det sĂ€ttet började jag intressera mig pĂ„ atomer och molekyler.
NÀr Felix var tio Är sÄg han en filmad dokumentÀr om partikelfysikens strÀngteori. Filmen var inspelad pÄ ett VHS-band och han kunde dÀrför pausa den och skriva av ekvationerna som visades pÄ skÀrmen. Dessa tejpade han sedan upp pÄ vÀggen i sitt sovrum.
Kunde du Ă€ndĂ„ leka som andra barn nĂ€r du var liten?â Ja, visst har jag sprungit runt i skogen med pinnar som varit lasersvĂ€rd. Men lite lillgammal var jag nog alltid.
NÀr han började skolan var det inte mycket inom matematiken som var nytt för honom. I Ärskurs sju började han med gymnasiets matte, och under ettan i gymnasiet fick han möjlighet att lÀsa Àmnet pÄ universitetsnivÄ.
Ofta Ă€r ju mĂ€nniskor bra pĂ„ antingen matematik eller konstnĂ€rliga Ă€mnen, men i Felix fall gĂ€ller inte det. Under hela sin uppvĂ€xt spelade han piano och har numera Chopin som sin favorit. Ett tag var han till och med ackompanjatör till Ăstgöta balettakademi.
Och sÄ höll han pÄ en hel del med fÀktning ocksÄ.
â Det Ă€r kanske lite ovanligt med sĂ„ olika grejer. Men till slut fick jag vĂ€lja vad jag skulle prioritera. Jag vill alltid prestera bra i det jag gör och dĂ„ valde jag bort fĂ€ktningen.
Ăr du lite hĂ„rd mot dig sjĂ€lv?â Extremt. Jag har bara tvĂ„ vĂ€xlar, hundra procent eller noll. Och jag gör bara sĂ„nt jag vet att jag Ă€r bra pĂ„ eller kan bli bra pĂ„. Jag Ă€r min hĂ„rdaste kritiker, det tror jag.
Just nu blickar Felix framÄt och söker doktorandtjÀnster inom partikelfysik. Helst vill han arbeta utomlands, gÀrna nÄgonstans i Europa som Tyskland eller Schweiz.
Drivkraften Àr nu som dÄ att förstÄ hur allt hÀnger ihop. Eller som han sa i sitt tacktal under stipendieceremonin i Stockholm:
âDet rĂ€cker att titta upp pĂ„ stjĂ€rnorna för att man ska undra var allt kommer ifrĂ„n. Det jag försöker göra Ă€r att förstĂ„ universum pĂ„ dess mest fundamentala nivĂ„.â