När Emma tog studenten för snart trettio år sedan blev hon barnskötare och har sedan dess arbetat inom förskola och fritidsverksamhet. Men så en dag för två år sedan bestämde hon sig – hon skulle börja plugga på universitetet.
– Jag fick reda på att det skulle komma en erfarenhetsbaserad utbildning mot grundlärare i fritidshem. Det som lockade var att det var på distans och det passade familjelivet bra, säger Emma.
De praktiska delarna av sin utbildning gör man på sin arbetsplats, som i Emmas fall är på S:t Persskolan i Vadstena. Men med jobb på 50 procent och studier på 75 procent blev det för mycket när Emmas mamma gick bort och världen vändes upp och ned.
– Jag kände att, nej Emma, nu får du lyssna på dig själv. Så jag valde att ta mer tjänstledigt. Det var ett jättejobbigt beslut att ta, att jag inte kunde jobba. Men jag var tvungen att ta bort något, för det hade inte funkat i längden, säger Emma och fortsätter:
– Och utbildningen var det sista jag ville ta bort. Nu kan jag fokusera mer på studierna och komma ikapp mig själv. Jag vill ju kunna komma tillbaka till det jobb jag älskar.
Hon lyfter att hon har fått fint stöd från arbetsgivare och kollegor.
– De har varit helt fantastiska, de förstår. Att kunna styra sin egen tid lite mer när man inte mår bra är en fördel. Vissa kanske höjer på ögonbrynen och tänker att jag ändå kan plugga. Men jag kan ju ändå vila när jag vill, välja bort saker jag inte orkar och göra saker som ger mig energi.
Har du mött de fördomarna?
– Det är nog min egen uppfattning om vad andra tycker. De flesta förstår att man inte orkar allt hela tiden.
Emma beskriver att hon alltid varit den som varit i målarrummet med barnen på jobbet. Men skapandet har hon med sig hemifrån. Pappa höll på med trähantverk och hennes mamma stickade, virkade och knypplade. När det var dags att välja mellan inriktningarna bild, idrott och musik i utbildningen var det magkänslan som styrde.
– Jag var lite inne på att välja idrott, men så var det något som gjorde att jag valde bild, det kändes mer rätt. Vi fick testa på massa olika tekniker i syfte att kunna lära ut det till barnen och jag fastnade direkt för akryl.
Sedan studiestarten har det därför varit akryl och heltäckande tuschpennor som hägrat i ateljén.
– Skapandet har hjälpt mig väldigt mycket det senaste året. Det har haft en annan innebörd sedan mamma gick bort. Det har blivit ett sätt att bearbeta, att tänka och fundera, som en slags mindfullness.
Emma debuterade på Vadstena konstrunda i fjol, och har sedan dess även ställt ut på olika platser i Vadstena. Under oktober finns hennes konst att se på Mjölby bibliotek.
– Det är alltid mycket färg, och bara blommor, skrattar Emma.
Hur kommer det sig?
– Jag vet inte, haha. Men jag tror det är för att blommor och växter kan se lite ut hur som helst. Det jag målar finns ju antagligen inte på riktigt, jag kan inspireras av växter, men sedan blir det på mitt eget vis.
– Det finns ju så många olika typer av konst. Och det finns inget som är rätt eller fel.
Emma vill föra vidare skaparglädjen till sina elever.
– Att eleverna får en chans att uttrycka sig och skapa tror jag är jätteviktigt. Det behövs för lärandet, och barn älskar att skapa och prova sig fram.