Bristande sekretess för kunder på våra apotek

Integritet. Apoteken borde bli bättre på att skydda sina kunders privatliv, menar skribenten.

Integritet. Apoteken borde bli bättre på att skydda sina kunders privatliv, menar skribenten.

Foto: Hasse Holmberg/TT

Insändare2017-07-04 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Under de senaste åren har jag behövt besöka apotek ett antal gånger för att hämta ut receptbelagd medicin.

Oavsett vilket apotek jag besökt så förvånas jag av den nästan totala avsaknaden av patientsekretess, inte ens lite diskretion visas upp. För i väntan på min tur har jag kunnat avlyssna de kunder som expedieras före mig. Man talar om blödande hemorrojder, inkontinensproblem, vaginalklåda, högt blodtryck, sömnproblem och så vidare, helt ohämmat och utan minsta tanke på att alla runtomkring kan höra.

Jag vet nu mycket om de sex kunder som var före mig i kön vid senaste besöket, till och med namnet på en hund samt vederbörandes makes namn och sjukdomar.

Den fysiska miljön möjliggör inte heller till så stor till sekretess eller diskretion och jag förvånas över att inte personalen reagerar över detta och försöker få till en förändring.

Apoteken idag liknar snart vilken service-butik som helst, man tillhandahåller nästan allt ifrån homeopatmedel till stödstrumpor, tuggummi och myggstift. Det känns inte långt borta att man snart kompletterar utbudet med energidrycker, snus och Lottoinlämning. Det känns inte helt seriöst, i många avseenden.

Jag anser att man borde visa större respekt för kunder, som sannolikt inte vill torgföra sina medicinska problem inför öppen ridå. Det borde vara möjligt att arrangera mera avskilda ”bås”, där man förtroligt kan prata om sin sjukdom och mediciner utan att alla andra i omgivningen hör på

Läs mer om