Byggplaner väcker frågor

Hamnparkeringen. Kommer Vätternrundan att hämmas av bostadsbyggande, undrar Gunnar Flodin. Michael Cocozza på Botrygg svarar.

Hamnparkeringen. Kommer Vätternrundan att hämmas av bostadsbyggande, undrar Gunnar Flodin. Michael Cocozza på Botrygg svarar.

Foto: Anders Törnström

Insändare2016-12-26 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Botrygg, ni har nu fått en marktilldelning av en inte enig kommunstyrelse i Motala. Grattis till detta och jag vill redan nu säga att ingen skugga ska falla över er för att ni fått kommunledningen att ge er Motalas absolut bästa tomt.

Att alla nuvarande planer förbjuder bostäder i hamnen kanske ni inte vet, men så är det eftersom man vill bevara kulturen och den gamla miljön. När J-O Boll skulle bygga sitt hotell ställdes oerhört starka krav på att byggnaden skulle smälta in men de kraven, liksom bostadsförbudet, har flagrants glömts av.

Ert bygge kommer att ta halva parkeringen i anspråk och jag vill ställa följande frågor:

1. Under byggtiden som säkerligen kommer att vara under två turistsäsonger kommer det att behövas stort utrymme för byggbodar, material etcetera. Var har ni tänkt att dessa utrymmen ska tas? Resten av parkeringen eller gräsmattan i stadsparken?

2. Hur har ni tänkt att kompensera tre restauranger, Motormuseet och andra intressenter i hamnen med de begränsade parkeringsplatser som kommer att vara kvar och de kundförluster de kommer att drabbas av?

3. Är ni medvetna om att bygget kommer att starkt hämma Vätternrundans utveckling i centrum?

4. Är ni medvetna om alla negativa insändare inklusive Naturskyddsföreningens som inget annat önskar än att detta vansinniga beslut ska undanröjas?

5. Hur stor insats räknar ni med att behöva ta ut för att bygget ska bära sig och gå med vinst?

Förhoppningen är att ni kan svara på dessa frågor.

Gunnar Flodin

Svar:

Den som söker ordet Motala på nätet kommer till kommunen hemsida och välkomnas med orden: ”Välkommen till Motala. Östergötlands Sjöstad”. Motala kommun har exceptionella förutsättningar att bygga bostäder med höga boendevärden. Det är få kommuner i landet som har en så pass lång strandlinje i västerläge mot en stor sjö. Det är dags att Motala börjar använda sig av denna resurs och den stora ekonomiska tillgång som det geografiska läget utgör ur bostadssynpunkt.

Vad gäller specifikt projektet i hamnen, och de frågor som Gunnar Flodin tar upp, har vi följande information att ge:

1. Med en bra planering bygger man från september till maj vad gäller den delen av byggnationen som kräver utrymmen på mark. Man kan under kompletteringsskedet klara sig med de ytor som finns i det nya husets bottenvåning vad gäller platskontor och förråd. Man behöver inte ta en turistsäsong i anspråk och belamra området med bodar och containrar

2. Husets behov av parkering kan hanteras i garage. Vad gäller extern parkering kommer det finnas drygt 100 p-platser kvar efter byggnation. Man kan även fundera över att bygga ett p-hus i hamnen, då finns det möjlighet att utvidga projektet till ett Motala Sjöstad med cirka 200 lägenheter. Såväl vårt projekt som ett framtida Motala Sjöstad genererar inflyttning, efterfrågan och blir en stor tillgång för befintliga verksamheter i hamnen

3. Just denna yta kan inte vara en central del i Vätternrundans framtida utveckling. Det måste finnas andra ytor som lämpar sig lika bra. Det är inte ekonomiskt att låsa en värdefull markyta för 1 månads användning när den istället kan användas i sin helhet på mark och höjden, 5–6 våningar, hela året.

4. Vi hoppas att den folkvalda majoriteten väljer utveckling av Motala och skapar möjlighet för de som vill bo naturskönt, nära vatten med gångavstånd till småbåtshamnen. Givetvis ska detta göras i en demokratisk process som en planändring innebär.

5. Insatserna för lägenheterna ska prissättas på sådant sätt att marknaden kan ta emot utbudet. Det har sålts ett 20-tal bostäder i Motala runt 30 000kr/kvm, den nivån medger nybyggnation.

Jag hoppas att en stor majoritet av Motalaborna ser möjligheterna med visionen om en utveckling mot ett Motala Sjöstad och att man inte lyssnar för mycket på resonemang som grundar sig på föreställningen om att ”det ska vara och förbli som det alltid har varit”.

Michael Cocozza

Botrygg AB

Läs mer om