När riksväg 50 fick en annan sträckning 2013 via Skänninge istället för över Vadstena, förlorade samtidigt delen Ödeshög-Motala sin status som riksväg till vanligt länsväg, med nummer 919. Därmed är denna del den enda längs Vättern där ingen Europa-, riks-, eller primär länsväg går längs sjön. Detta är en brist och området riskerar därmed att förlora turister då det inte finns någon tydlig väg med eget vägnummer som anges på kartor.
I samband med omläggningen av riksvägen planerades det att göra en turistväg av denna sträcka med skyltar med vit blomma på brun botten, som anger turistväg. En turistväg med dennas skyltning finns mellan Gränna via Omberg till Rök. En utredning gjordes, men sedan verkar det inte ha hänt något på fem år. Turistvägen skulle därmed lyfta fram natur- och kulturvärden i området, vilket det finns en mängd av. Bland annat Omberg, Tåkern, de medeltida kyrkorna, fiskelägena Hästholmen och Borghamn, Vadstena, med mera.
11 av 13 kommuner i Östergötland genomkorsas av Europa-, och riksvägar. Ydre har två primära länsvägar och Vadstena en; Lv 206 mellan Vadstena och Mantorp. Vadstena har alltså minst antal större vägar av kommunerna i Östergötland. Man borde även ha en primär länsväg som förbinder Ödeshög, Vadstena och Motala. Det är tre kommuner som samarbetar på allt fler områden och bör förbindas med en större väg.
Jag anser således att den före detta riksvägen mellan Ödeshög och Motala via Vadstena bör uppgraderas till en primär länsväg. Då får den en högre status angående skötsel och kommer att anges på kartor med en kraftigare kontur med ett eget vägnummer. Vägen har idag en standard som mycket väl uppfyller kriterierna för en primär länsväg. Den bör få nummer 208, av två skäl. Dels är det vägnumret är ledigt och dels så får den en historisk anknytning, då vägsträckan hade nummer 8 som riksväg mellan åren 1945-1962.
Låt vägen Ödeshög-Vadstena- Motala bli en primär länsväg och en turistväg!
Kjell Fransson (L)
Gruppledare
Motala