Därför engagerar vi oss i Tappra Barn

Tappra Barn sammanför näringslivet och ger tillbaka till behövande barn, lokalt, via organisationer som inte alltid når genom bruset. Hittills har vi skänkt medel, varor och tjänster till ett värde av elva miljoner kronor.

Insändare2022-07-18 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Visst är det en sliten klyscha, men den är sann och den gäller i allra högsta grad för Tappra Barn och vår verksamhet.

När hockeyproffset Magnus Johansson tog initiativ till golftävlingen ”Mange Johanssons dag för tappra barn” år 2011 hade han aldrig kunnat ana att en enkel golfturnering skulle växa till ett nätverk, som hittills genererat ett värde på elva miljoner kronor till lokala organisationer i tre städer. Initiativet var inspirerat av Magnus sejour i NHL-klubben Chicago Blackhawks, där klubben ordnade golftävlingar och auktioner och insamlade medel gick till välgörande ändamål.

”Charitable golf outings” är kanske inte en traditionell del av det svenska ekosystemet när det kommer till givande, men desto vanligare i andra delar av världen. Och i Sverige visade det sig att det fanns många, många företagare som ville vara del av något större, som ville bygga sitt nätverk och samtidigt dela med sig.

Därför har Tappra Barn genom åren samlat hundratals företag i sammanhang som skapat nytta. För det lokala näringslivet, men också för organisationer som på olika sätt gör skillnad för barn i sin närhet. Behoven finns precis här i våra städer. Vi har genom åren delat ut över en och en halv miljon kronor till Novahuset i Linköping och Norrköping av en anledning: ingen ska bli utsatt för sexuella övergrepp. Vi har stöttat tjejjouren, Barndiabetesfonden och barnkliniken på US. När vi ger ut resurser handlar det dels om kontanta medel, som hittills uppgår till drygt 4,5 miljoner i givande från Tappra Barn. Men vi stöttar också med material, varor och tjänster, vilket hittills handlar om drygt 6 miljoner kronor och är vårt sätt att stötta bland annat regionens arbete med barn.

Vi får ibland frågor om vår organisation, om varför vi inte har 90-konto, varför vi satsar på företagsevent som kostar pengar. Summan 35 miljoner har nämnts i lokala medier, och det är lätt att få intrycket att det är vad som samlats in, men 35 miljoner är vad vår verksamhet totalt har omsatt, inklusive intäkter från event (den som vill läsa mer i detalj om vår ekonomi kan göra det på vår hemsida). Tappra Barn började som en golftävling, inte en gåvoverksamhet. Under åren har vi utvecklats och det innebär också att vi nu ser över våra möjligheter att ansöka om 90-konto. Men det är inte huvudfrågan, för med eller utan 90-konto är vårt syfte följande: vi sammanför näringslivet och ger tillbaka till behövande barn. 

Vissa kanske tycker att vi är ett udda inslag i välgörenhets-Sverige. Vi arbetar helt och hållet lokalt, vi lyfter organisationer som arbetar på plats. Våra event är välbesökta för att de skapar nytta i många dimensioner, för näringslivet, staden och behövande barn.

Vi som företräder Tappra Barn är stolta över vårt samarbete med lokala organisationer. Och samtidigt är vi ju inget annat än en pusselbit i det stora hela, där vi har stor respekt för allt det arbete som görs i andra verksamheter. Ingen kan göra allt, men alla kan göra något.