Din tid är ute – du kan inte presentera ditt ärende

"Telefontiderna är slut, säger en röstmeddelare. Men ingen förklaring ges om hur eller vad jag nu ska göra" skriver insändarskribenten.

"Det minsta man kan begära är väl att kunna kontakta den vårdcentral man tillhör för att presentera sitt ärende" skriver insändarskribenten.

"Det minsta man kan begära är väl att kunna kontakta den vårdcentral man tillhör för att presentera sitt ärende" skriver insändarskribenten.

Foto: Anders Wiklund/TT

Insändare2021-10-14 15:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag har ett mindre, ej akut problem som är på "vårdcentralsnivå". Det vill säga inget som ska belastas av slutenvården eller akutmottagningen på sjukhuset.

Jag följer därför de riktlinjer som Region Östergötland ger sina medborgare. Jag ringer den vårdcentral i Motala som jag är ansluten till, en vanlig vardag mitt i veckan, klockan 08.03, det vill säga tre minuter efter att man öppnat. Jag vill tala med en sjuksköterska för att presentera mitt ärende, men redan här är det stopp! 

Telefontiderna är slut, säger en röstmeddelare. Men ingen förklaring ges om hur eller vad jag nu ska göra. Jag kan inte ens komma fram för att presentera mitt ärende som är aktuellt.

Jag vet att ovanstående händelse inte är ett undantag eller tillfällighet.

Region Östergötland informerar medborgarna om hur man ska förfara vid olika sjukdomstillstånd eller andra ärenden, men uppenbart är att man inte kan leva upp till sina egna löften. Det minsta man kan begära är väl att kunna kontakta den vårdcentral man tillhör för att presentera sitt ärende.