Ebberöds Bank en lysande affär

Insändare2015-12-01 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I dag fick jag en räkning på infrastrukturavgift på hela 5 kronor! Jag kom då osökt att tänka på Ebberöds Bank.

För några veckor sedan då jag var på väg mot lasarettet och närmar mig Motala, blir jag upplyst om att trafiken lagts om på grund av vägarbete. Jag hade lite kort om tid så jag valde att ta bron istället för leta mig fram, då det var avstängt mot Lasarettsgatan. Jag brukar sällan ha bråttom numer, så jag kör som regel genom stan. En anledning är att jag anser att den avgift som tas ut för att köra över bron är ren dumhet och inget annat. Jag tycker att jag redan via skatter betalat min del av bron.

Att man utan urskiljning sänder mig en räkning på hela 5 kronor gör mig inte bara upprörd, utan även förbaskad. Vad kostar det mig som skattebetalare att få denna räkning. Portot har ätit upp hela summan plus lite till, sen har vi jobbet med att från ett datasystem köra ut fakturan och kuvertera denna, sedan skall den postbefordras till mig. Jamen ni hör väl själva att Ebberöds Bank måste framstå som genialisk i sammanhanget.

Nu så här i dataåldern måste undertecknad fråga: Vad håller vi på med? Finns det inte någon bland alla dessa välavlönade datamänniskor och även chefer på Transportstyrelsen, som kan använda lite av sin intelligens för att undvika kostsamma dumheter. Eller är det läge för att genomgå någon form av fortbildningskurs, för att lära sig handskas försiktigt med våra skattekronor.

Med datorns hjälp borde man kunna ackumelera dessa broavgifter, på ett fordon under en längre tidsperiod, för att uppnå en summa om säg 100 kronor innan man skickar en räkning. Det är ungefär så mycket som det kostar att producera denna faktura och få den hela vägen fram till mottagaren, enligt min bedömning.

Gäller samma situation för utlandsregistrerade bilar även lastbilar?

Finns det någon som kan besvara detta mitt påstående att dumheten borde ställas till svars var den än befinner sig i herarkin, eller är det som vanligt ett korkat politiskt beslut, av några snillrika politiker som inte klarar av detta med ekonomi.

Läs mer om