En grupp som drabbas extra hÄrt av denna situation Àr yrkeselever med utomeuropeisk bakgrund dÄ de utöver bristen pÄ apl-platser Àven möts av rasism och etnisk diskriminering.
ByrĂ„n mot diskriminering i Ăstergötland har inom ramen för sitt projekt Koll pĂ„ jobbet genomfört intervjuer med elever och lĂ€rare pĂ„ yrkesgymnasieskolor, dĂ€r vi fĂ„tt höra om utsattheten för rasism och diskriminering som förekommer i samband med apl.
Elever med utlÀndsk bakgrund eller med icke-traditionellt svenskklingande namn har nekats apl-platser, ibland utan att ens fÄtt chansen att trÀffa arbetsgivaren. Detta gÀller flera branscher som hantverk, bygg- och anlÀggning och fordon och transport, och sÀkert mÄnga fler. Förekomsten av rasism och diskriminering pÄ den svenska arbetsmarknaden Àr allmÀnt kÀnd och vÀldokumenterad.
Att nekas apl-plats Àr för yrkeselever med utomeuropeisk bakgrund att nekas samma möjligheter att tillgodogöra sig sin utbildning. Det kan innebÀra ett stort hinder i deras första steg ut i arbetslivet. Samtidigt riskerar arbetsgivare att förlora vÀrdefull kompetens.
I projektet vittnar elever Àven om vardagsrasism pÄ sina apl-platser i form av rasistiska jargonger och trakasserier frÄn kollegor, kunder eller brukare. Bemötandet pÄverkar elevernas upplevelse av apl, men har Àven lÄngtgÄende konsekvenser vad gÀller deras förvÀntningar pÄ yrket och framtida arbetsplatser, samt deras samhÀllstilltro.
Trots att det enligt diskrimineringslagen Àr förbjudet att diskriminera den som söker eller fullgör praktik, visar denna situation att mÄnga arbetsplatser inte lever upp till lagkraven. FrÄgor kopplade till diskriminering och rasism drivs inte alltid aktivt pÄ arbetsplatserna vilket ocksÄ visas i Diskrimineringsombudsmannens nya rapport om företag inom bygg- och anlÀggningsbranschen. Enligt rapporten saknar de flesta företag kunskap om vad lagen krÀver, inte minst kravet att arbeta förebyggande för att motverka diskriminering och frÀmja lika rÀttigheter. MÄnga saknar tydliga rutiner och riktlinjer för att motverka rasism och ofta hamnar detta arbete lÄngt ner pÄ prioriteringslistan.
Med anledning av ovannĂ€mnda brister har vi genom Koll pĂ„ jobbet arbetat för att ge yrkeselever kunskap om diskriminering och sina rĂ€ttigheter, samt verktyg för hur de kan agera i olika situationer. För att hjĂ€lpa skolor i detta arbete har ByrĂ„n utvecklat metodmaterialet "Koll pĂ„ jobbet âett praktiskt lĂ€romaterial för att ge yrkeselever kunskap om diskriminering och rĂ€ttigheter i arbetslivet".
I arbetet med skolor framkommer Àven vikten av att handledare utbildas (och om möjligt Àven övriga anstÀllda pÄ de arbetsplatser som erbjuder apl), för att öka medvetenheten om rasism och diskriminering och utveckla kompetenser i frÄgor som rör likvÀrdigt bemötande och rÀttigheter. Arbetsplatserna mÄste bli bÀttre pÄ att implementera ett strukturerat och kontinuerligt arbete med rutiner och riktlinjer för att sÀkerstÀlla öppna och trygga apl- platser fria frÄn diskriminering och rasism. Arbetet mot diskriminering och rasism Àr lagkrav och inget man kan vÀlja bort.