MHF – Motorförarnas Helnykterhetsförbund – har sedan bildandet 1926 arbetat för en säker trafik. Ändå sker i dag 12 000 fyllekörningar varje dag i Sverige.
Vi märker att folk blir upprörda av rattfylleri. Varje gång ett barn körs på av en full förare eller en berusad orsakar en krock fylls våra mailboxar och kommentarsfält. Detta är ett ämne som engagerar.
Regeringen talar om alkobommar för att stoppa fulla förare att köra ut från våra hamnar samtidigt som bommarna i Stockholm oanvända. Att prata om hur viktiga de är men inte använda dem rimmar illa. Minst 60 personer dör varje år på grund av rattfylleri. 1000 skadas varje år. På tio år blir det ett helt Degerfors eller Kinda eller Gnosjö där varje innevånare skulle vara skadad av rattfylleri. Så får det inte fortsätta.
Här är förändringar MHF vill se under 2017:
• Sverige bör följa länder som Rumänien, Estland, Ungern och införa nollgräns i trafiken
• Stoppa ”eftersupning”, som innebär att förare kan påstå att hen drack efter olyckan, och gå fri
• Fler nykterhetskontroller i trafiken
• Alkobommar som idag står oanvända i Stockholms Frihamn ska användas samt införas i fler hamnar
• Ge polisen laglig rätt att kontrollera narkotika i trafiken, som vid alkotest
• Varje kommun ska säkra nykterheten vid till exempel skolskjutsar
• Alkobommar vid utfarterna från långtidsparkeringar vid flygplatser
• Flygpersonal som flyger dig ska passera en nykterhetskontroll. Visst vill du ha nyktra ”chaufförer” oavsett hur du färdas?