Bland Shakespeareuppsättningar jag minns är Peter Oskarsons En midsommarnattsdröm på Landskrona teater på 1980-talet. Han hade gjort en tydlig klassanalys av hantverkarnas villkor som f d småbönder i England och låtit dom bli offer för storgodsägarnas behov av att utvidga sina marker. På så sätt hade de förlorat sina inkomster som fattigbönder och tvingades till nya osäkra yrken. Och den tolkningen hade stöd i texten, eftersom Shakespeare framställer hantverkarna som löjliga, rätt misslyckade och klumpiga.
I Romeo och Juliet på Gräsgården i Vadstena är det för ovanlighetens skull en feministisk tolkning som regissören Johanna Lazcano har lyft fram. Juliet spelas som dövstum och kan med hjälp av teckenspråket få en mer expressiv roll än hon vanligtvis brukar ha. Hon tar initiativ, är uttrycksfull och drivande i kärleksleken. Romeo får anpassa sig efter hennes språk, eftersom hon inte förstår hans. Hon reagerar temperamentsfullt mot faderns försök att gifta bort henne mot hennes vilja. Julia har endast stöd av sin amma, som är den som tolkar hennes språk, som föräldrarna inte förstår. Fadern, herr Capulet, agerar brutalt patriarkalt och blir ett utmärkt exempel på det hedersvåld som är ett av våra stora samhällsproblem i dag.
Romeo är å andra sidan en känslig och delvis ”svag” man, som gråter, ger upp och får uppsträckning av munken för att han inte är en ”riktig man”. Omvända könsroller med andra ord mot hur pjäsen brukar spelas. Romeo har ett gäng, Montagues, omkring sig som tyvärr inte framstår som så farliga som ett gäng halvkriminella borde vara. Hans nära vänner, Mercutio och Benvolio, är däremot utmärkta rolltolkningar, roliga och fantasifulla figurer. De flesta karaktärerna känns inte påklistrade i förhållande till texten och det beror också på att de båda huvudkaraktärerna är så välspelade att de bär hela föreställningen. Deras död får här avsluta dramat, som egentligen fortsätter med släktfejdernas försoning. Med andra ord är Romeo och Juliet en sevärd och fräsch nytolkning av dramat, som i denna uppsättning framstår som en protest mot patriarkalt våld som dödar ung kärlek, som vågar gå på tvärs mot rådande konventioner!