Skolan är nu åter i kriscentrum – efter den lilla muntrationen med vissa stigande Pisaresultat. Alltför många skolor saknar behöriga lärare och därtill kommer den allmänna lärarbristen, vilken dessutom ökar. Utbildningsminister Fridolin är förstås optimist och anser att det löser sig säkert. Fast bara Malmö skulle kunna behöva en fjärdedel av alla lärare som examineras.
Fridolin hoppas på att få de många som redan efter några år lämnat yrket att återgå. Fast orsaken till detta är ju att man är missnöjd med lön, arbetsvillkor och arbetssituationen i allmänhet på skolorna. Görs inget här så blir nog Fridolins lockrop resultatlösa.
Nej, vad som krävs är konkreta åtgärder, inget ”politikertugg”.
Till att börja med kanske rikspolitikerna skulle besöka Åtvidaberg där andelen behöriga i flera ämnen är 90 procent eller däröver. Här finns säkert goda råd att få!
Sedan: mer i plånboken till alla, även de som nu kallar sig ”sämstelärare”, mer fortbildning – årligen återkommande, nationella prov rättade av externa bedömare, ökade möjligheter att som förr gå om en klass alternativt sommarstudier. Vidare så måste skolan av alla ses som en arbetsplats där lärarna och icke föräldrar eller politiker är ledare och experter och lärarna skall respekteras. Återinför uppförande- och ordningsbetyg och låt mobiler och andra ”leksaker” stanna i väskorna, uppmuntra framför allt fler män att bli lärare; det är aldrig bra med arbetsplatser som är ”snedkönade” och till sist – de nyanlända som börjar i högre årskurser skall ej få göra detta innan de genom tester har bevisats kunna hänga med på den väntade undervisningsnivån.
Lärarnas arbetsuppgifter måste renodlas, det vill säga läraren skall vara lärare. Detta ställer krav på mer biträdespersonal som lärarassistenter och så måste förstås fler lärare utbildas.
Att ge extra stöd till nyanställda borde vara regel, men så är det tyvärr inte alltid. Under kommande år behövs 100 000 nya lärare. Frodolin behöver nog ett trollspö.
Det räcker tyvärr inte med att vilja, man måste också handla och ibland ta svåra och kanske till och med impopulära beslut.
Christer Weinhardt
f d huvudlärare historia och lärarutbildare