Den 9 maj firas Fritidshemmens dag runt om i landet. Många elever tillbringar halva sin skoldag i fritidshemmet som bidrar till elevernas sociala, emotionella och praktiska utveckling. Vi vill uppmärksamma och hylla fritidshemmen som är en så viktig del av elevernas utveckling och lärande. Men vi vill också visa på vilka satsningar som krävs för att frigöra fritidshemmens sanna potential.
Den fritidspedagogiska undervisningen handlar om att stimulera elevernas kreativitet, problemlösningsförmåga och samarbete. Utbildningen handlar också om att utveckla för vår tid högaktuella förmågor. Undervisningen på fritidshemmen syftar till att uppmuntra och utmana eleverna att pröva egna och andras idéer, ta tillvara olikheter och arbeta utifrån ett demokratiskt förhållningssätt. Lärarna i fritidshemmen är proffs på att ge eleverna förutsättningar att utveckla just dessa förmågor.
Den som har utbildat sig till fritidspedagog/lärare i fritidshem har gått minst tre år på universitetet. Deras roll i fritidshemmen är avgörande för att kvalitetssäkra den pedagogiska verksamheten. Lärartätheten är
därför en viktig indikator på nuläget i landets fritidshem. Hur ser det då ut? Inte ens hälften, cirka 42 procent, av personalen i landets fritidshem har en pedagogisk högskoleexamen.
I vår kommun Motala syns det tydligt i ny statistik framtagen av Lärarförbundet att det under flera år varit stora elevgrupper jämfört med antal personer anställda i verksamheten och att det skulle behövas fler anställda med rätt utbildning för uppdraget inom fritidshemmens verksamhet.
Samtidigt är elevgrupperna i fritidshem bortom alla rimliga gränser. I snitt går det crika 40 elever per avdelning jämför med ungefär 24 elever för 20 år sedan. För att fritidshemmen ska kunna vara den fantastiskt värdefulla verksamhet som de har potentialen att vara krävs satsningar på mindre elevgrupper och högra lärartäthet. Vi kräver att alla fritidspedagoger/lärare i fritidshem får tillräckligt med tid för planering och utveckling av den pedagogiska verksamheten.
Det är ett resursslöseri att bara kvalitetssäkra halva elevernas dag. Ge eleverna de bästa förutsättningarna att träna sin förmåga att ta sig an framtidens svåra frågor. Mindre elevgrupper, högre lärartäthet och tid för planering och utveckling frigör fritidshemmens potential! En ytterligare faktor som skulle kunna stärka kvaliteten på fritidshemmen är att även fritidspedagoger/lärare i fritidshem har möjlighet att söka förstelärartjänster.
Karin Häggström
för Lärarförbundet i Motala