Vi flyger som aldrig förr och gärna långt. Thailand har till exempel blivit ett populärt resmål. Baksidan är att flyget orsakar stora utsläpp av växthusgaser och bidrar därmed starkt till den globala uppvärmningen. Nu har ett internationellt avtal träffats mellan alla de länder som har mest flygtrafik och som i media har slagits upp som att flyget nu tar sitt ansvar.
Tar vi en närmare titt på avtalet är bilden inte lika positiv. Avtalet träder i kraft först från 2021 och det är dessutom frivilligt att gå med. Detta gäller fram till 2027 då det ska bli obligatoriskt för alla utom de små länderna. Men ännu allvarligare är att det är främst genom klimatkompensation som flyget ska bli som det heter ”klimatneutralt”, det vill säga utsläppen fortsätter och ska kompenseras till exemepel genom skogsplantering. Och det är inga små områden som kommer att krävas för denna klimatkompensation. Det motsvarar att i storleksordningen halva Sverige skulle nyplanteras med skog!
För att minska flygets klimatpåverkan krävs kraftfullare åtgärder, infrastrukturminister Anna Johansson.