Begåvningsreserven skrävlar om att lärarna är stora vinnare i kommande budget. Är det verkligen sant?
Skolan bör vara till för eleverna. Vetenskapliga rön ger att den enskilt viktigaste faktorn för elevers utveckling är deras lärare. Sannolikt är kontinuitet, alltså en stabil personalstyrka, viktig för att en skola ska vara bra. Bidrar förslaget till detta?
Ett fåtal, närmare bestämt 63, av Motalas lärare - Fursteslickarna (Förstelärarna), drar en vinstlott.
Dessa är oftast utsedda på svaga premisser. Rektorer hinner sällan eller aldrig med lektionsbesök och kan sannolikt inte avgöra vilka som är dessa "skickliga" lärare. Alltså blir det fursteslickarna som får den fisförnäma titeln. Ingenting har bevisat att denna reform tillfört någonting, snarare tvärtom då många känt sig utpekade som mindre bra lärare, på samma oklara grunder.
Detta "b-lag" tenderar att söka sig till andra arbetsgivare. Det behöver inte bli lång pendling för att såväl arbetsmiljö som lön ska förbättras radikalt. Ändå anser tydligen regimen att det slås ett slag för skolan i och med detta.
Motalas politiker är solklara bevis på att skolan inte kan drivas kommunalt - kompetensen saknas!