Hur ska husen få plats?

Hamnparkeringen. En yta som utnyttjas för dåligt, skriver Botryggs Michael Cocozza i ett svar på insändare.

Hamnparkeringen. En yta som utnyttjas för dåligt, skriver Botryggs Michael Cocozza i ett svar på insändare.

Foto: Anders Törnström

Insändare2017-01-13 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Efter Michael Cocozzas svar (27/12) angående Botryggs planer på nybyggnation i hamnen kvarstår frågor. Michael Cocozza skriver att han gärna vill bygga ett Hammarby Sjöstad i Motala fast i miniatyr. Han vill bara bygga 200 lägenheter i sexvåningshus och ett parkeringshus. Jag tror att det är bra att folk som, liksom jag, är motståndare till bostäder i hamnen, förstår hur stort 200 lägenheter är. Tittar man på Platens hus som man byggde i början på 2000-talet bakom Folkets hus (kvarteret Solfjädern) så inrymmer de 50 lägenheter utan parkeringshus. Botryggs planer är således att bygga fyra dylika anläggningar!

Alla förstår att det inte får plats utan att bygga i stadsparken eller att riva befintliga fastigheter. Således intressant vad Botrygg vill riva, Platenhuset?, Motormuseet? Det nybyggda hotellet eller vad?

Intressant också om detta är förankrat hos kommunledningen och ligger som en dold agenda för att ytterligare förstöra hamnområdet.

Gunnar Flodin

Svar:

Gunnar Flodins tredje inlägg i debatten handlar om min vision för hamnområdet. Låt mig först poängtera att denna vision inte är föremål för planläggning och har heller inte behandlats politiskt. Det som nu är aktuellt är ett begränsat projekt omfattande cirka 40 lägenheter på en begränsad del av området.

Men låt oss lyfta blicken och se det hela lite bredare. När jag i mitt tidigare inlägg nämnde 200 lägenheter i ett nytt Motala Sjöstad så ser jag ett större område som omfattar såväl hamnparkeringen som industriområdet längs Fabriksgatan på andra sidan viken. Kan Linköping i en översiktsplan långsiktigt planera för bostäder på industrimark i Kallerstad borde Motala kunna göra detsamma på vattennära industriområden.

Det rör sig således inte om att riva några befintliga byggnader av de som Flodin räknar upp. Hamnparkeringen är en ytterst värdefull markyta. Det är slöseri med kommunala medel och negativt för den lokala samhällsekonomin att inte använda denna yta mer intensivt, vilket är innebörden av en byggnation där samma markyta används på höjden i flera våningar. Parkering kan lösas i ett p-hus eller genom att husen byggs på pelare över befintlig p-plats. Flodins ståndpunkt leder till ett sämre resursutnyttjande och ett mycket sämre utfall för den kommunala ekonomin.

Utvecklingen av vattennära boenden i tidigare hamnområden är en trend som sker inte bara i Stockholm utan även i mindre orter runtom i Sverige. Det svarar mot de önskemål som finns i samhället om hur många vill bo på äldre dar, nära vatten, natur och nära avstånd till promenadstråk, hamnrestauranger och den egna båten. Rätt utformat har Motala Sjöstad bara vinnare. Jag hoppas att även Gunnar Flodin kan lyfta blicken, se det jag ser framför mig, bilden av Motala Sjöstad och hur bra detta nya bostadsområde kan bli.

Michael Cocozza

Botrygg AB

Läs mer om