Ăkad tillvĂ€xt Ă€r nödvĂ€ndig för att kommunen ska kunna betala ut lönerna till kommunens mer Ă€n 900 personer och för att vi som kommuninvĂ„nare inte ska behöva riskera en ny skattehöjning. Vadstenas fria röst vill se staden vĂ€xa till 8000 invĂ„nare inom fem Ă„r. Vi har de senaste Ă„ren tappat cirka 200 personer.
TillvĂ€xt stĂ„r som ett av kommunens övergripande tre mĂ„lsĂ€ttningar â men inget politiskt parti anger hur tillvĂ€xten ska bedrivas â mer Ă€n att bygga flera bostĂ€der. Det mĂ„ste till offensiva insatser.
HÀr kommer nÄgra förslag pÄ strategiska frÄgestÀllningar att beaktas i kommunens marknadsföringsplan:
- Hur kan man utveckla pendelboendet ytterligare â bo i underbara Vadstena, arbeta nĂ„gon annan stans?
- Hur kan man attrahera företagare/personer att distansjobba med boende bas i kommunen?
- Hur kan man skapa intresse för hemvÀndare, tillexempel smÄföretagare, som vill flytta hem för ett bÀttre boende och bÀttre miljö för sina barn?
- Hur kan man utveckla ambassadörskonceptet â utse och utbilda personer i kommunen till ambassadörer och sĂ€ljare av sin stad?
- Hur kan man aktivt hantera omhÀndertagandet av konkreta förfrÄgningar frÄn företagare som visarintresse att flytta hit eller företagare som vill vÀxa?
- Hur kan man arbeta aktivt med lediga lokaler och ledig industrimark?
- Hur kan man utveckla kontakterna med universitet och högskolor för etablering av kurser mm i Vadstena?
- Hur kan man öka kĂ€nnedomen om Vadstena och intresset för Vadstena som bostadsort eller etableringsort med hjĂ€lp av de 4 rondellerna utanför Vadstena och en infoskylt vid E4 utanför Ădeshög och en infoskylt i Motala vid R50 före avtaget till Vadstena?
- 2029 skall Europas Kulturhuvudstad utses. AvsÀtt resurser för en ansökan om att bli Europas kulturhuvudstad?
- Rekrytera en professionell nÀringslivsutvecklare för aktiv försÀljning och marknadsföring av vÄr stad?
FrÄgor till kommunens ledning:
- Hur medverkar ni konkret till att skapa tillvÀxt i kommun kommunen?
- Hur stor Àr kommunens marknadsföringsbudget för ovanstÄende marknadsaktiviteter?
- Hur följs marknadsföringsbudgeten upp? Vilka uppföljningsinstrument för ökad tillvÀxt finns i dagslÀget att tillgÄ i ledningsarbetet?
- Vilket ansvar kÀnner kommundirektören Madeleine Andersson och nÀringslivschefen Jessica Hallros att ni har nÀr det gÀller att hantera den viktigaste uppgiften - nÀmligen att skapa ökad tillvÀxt/nya intÀkter till kommunen? Finns detta ansvarsomrÄde med i era befattningsbeskrivningar?