Hur ska Vadstenas tillvÀxt bedrivas?

Alla politiska partier pratar om tillvÀxt.

"Inget politiskt parti anger hur tillvĂ€xten ska bedrivas – mer Ă€n att bygga flera bostĂ€der" skriver insĂ€ndarskribenten.

"Inget politiskt parti anger hur tillvĂ€xten ska bedrivas – mer Ă€n att bygga flera bostĂ€der" skriver insĂ€ndarskribenten.

Foto: Peter Calén

InsÀndare2022-09-08 10:36
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Ökad tillvĂ€xt Ă€r nödvĂ€ndig för att kommunen ska kunna betala ut lönerna till kommunens mer Ă€n 900 personer och för att vi som kommuninvĂ„nare inte ska behöva riskera en ny skattehöjning. Vadstenas fria röst vill se staden vĂ€xa till 8000 invĂ„nare inom fem Ă„r. Vi har de senaste Ă„ren tappat cirka 200 personer.

TillvĂ€xt stĂ„r som ett av kommunens övergripande tre mĂ„lsĂ€ttningar – men inget politiskt parti anger hur tillvĂ€xten ska bedrivas – mer Ă€n att bygga flera bostĂ€der. Det mĂ„ste till offensiva insatser.

HÀr kommer nÄgra förslag pÄ strategiska frÄgestÀllningar att beaktas i kommunens marknadsföringsplan:

  • Hur kan man utveckla pendelboendet ytterligare – bo i underbara Vadstena, arbeta nĂ„gon annan stans?
  • Hur kan man attrahera företagare/personer att distansjobba med boende bas i kommunen? 
  • Hur kan man skapa intresse för hemvĂ€ndare, tillexempel smĂ„företagare, som vill flytta hem för ett bĂ€ttre boende och bĂ€ttre miljö för sina barn?
  • Hur kan man utveckla ambassadörskonceptet – utse och utbilda personer i kommunen till ambassadörer och sĂ€ljare av sin stad?
  • Hur kan man aktivt hantera omhĂ€ndertagandet av konkreta förfrĂ„gningar frĂ„n företagare som visarintresse att flytta hit eller företagare som vill vĂ€xa?
  • Hur kan man arbeta aktivt med lediga lokaler och ledig industrimark?
  • Hur kan man utveckla kontakterna med universitet och högskolor för etablering av kurser mm i Vadstena?
  • Hur kan man öka kĂ€nnedomen om Vadstena och intresset för Vadstena som bostadsort eller etableringsort med hjĂ€lp av de 4 rondellerna utanför Vadstena och en infoskylt vid E4 utanför Ödeshög och en infoskylt i Motala vid R50 före avtaget till Vadstena?
  • 2029 skall Europas Kulturhuvudstad utses. AvsĂ€tt resurser för en ansökan om att bli Europas kulturhuvudstad?
  • Rekrytera en professionell nĂ€ringslivsutvecklare för aktiv försĂ€ljning och marknadsföring av vĂ„r stad?

FrÄgor till kommunens ledning:

  • Hur medverkar ni konkret till att skapa tillvĂ€xt i kommun kommunen?
  • Hur stor Ă€r kommunens marknadsföringsbudget för ovanstĂ„ende marknadsaktiviteter? 
  • Hur följs marknadsföringsbudgeten upp? Vilka uppföljningsinstrument för ökad tillvĂ€xt finns i dagslĂ€get att tillgĂ„ i ledningsarbetet?
  • Vilket ansvar kĂ€nner kommundirektören Madeleine Andersson och nĂ€ringslivschefen Jessica Hallros att ni har nĂ€r det gĂ€ller att hantera den viktigaste uppgiften - nĂ€mligen att skapa ökad tillvĂ€xt/nya intĂ€kter till kommunen? Finns detta ansvarsomrĂ„de med i era befattningsbeskrivningar?