Den 2 april 2016 skickade jag ett mail till Gata & Park, Motala kommun, och efterfrågade om Bispgatan i Varamon var bortglömd vad gäller förändring av tillåtna högsta hastighet. De flesta gator i Motala har 40 kilometer i timmen men Bispgatan har 50 kilometer i timmen.
Fick svar av Anders Ekinge två dagar senare att även Bispgatan skulle få 40 kilometer i timmen men att det skulle dröja till slutet av året, vilket jag tolkade som slutet av 2016.
Jag föreslog även att hastigheten förbi Rödbäckens förskola skulle sänkas till 30 kilometer i timmen samt att alla sidogator till Bispgatan skulle få väjningsplikt.
Vad har då hänt? Absolut ingenting! Det är fortfarande 50 kilometer i timmen även förbi Rödbäckens förskola! Visst, det finns farthinder men det hindrar inte att farterna blir höga mellan vägbulorna. Bispgatan är en kraftigt trafikerad gata och trots parkeringsförbud så är det lätt, och absolut ingen överdrift, att varma sommardagar räkna till cirka hundra (fel)-parkerade bilar utefter nämnda gata samt sidogatorna. Det är mycket trångt och svårt att ta sig fram då bilar står parkerade varhelst det finns en ledig plätt att parkera på, tillåtet eller ej. Ur säkerhetsaspekt är det ytterst förvånande att det här får fortsätta år efter år.
Obs! Jag menar inte att de som felparkerar ska bötfällas men om Motala marknadsför sig som Östergötlands sjöstad så ska det vara välkomnande och lätt att parkera både i Varamon och övriga Motala. Med tanke på en eventuell etablering av Lalandia med ett betydande ökat tryck på trafiksituationen i Varamon så vore det önskvärt om Motala kommun redan till sommaren kan åstadkomma en lösning på nuvarande parkeringsbrist. Det måste ju i relation till eventuellt kommande parkeringsbehov vara en enkel nöt att knäcka.
Harriet Svensson