Motala kommun satsar nu stora pengar på sin nya IKT-satsning och alla skolbarn ska nu få ut en egen Ipad. Satsningen ligger i tiden och har säkerligen positiva bitar med sig.
Är det genomtänkt eller inte, frågorna verkar vara många och lärarna står utan direktiv och utbildning. Samtidigt läggs stort ansvar för detta skolmaterial över på föräldrar och elever.
Det finstilta i avtalet som alla föräldrar ska skriva på hastigare än någonsin dyker frågetecken på frågetecken upp och när svar söks hos bildningsnämnden så lyser svaren med sin frånvaro.
Paddorna ska hem över natten för laddning i hemmet, under färden till och från skola har nu bildningsförvaltningen vridit till formuleringen för att överlåta ansvaret till föräldrarna och deras hemförsäkring.
Om en olycka händer på väg från skolan täcker kommunens försäkring alltså barnets skador, kläder med mer (till exempel glasögon) men paddan som ligger i ryggsäcken? Den ska då alltså tas på hemförsäkringen. Ett ärende som hemmets bolag med stor sannolikhet anser ska belasta skolans försäkring. Vips så står föräldrar fullt ersättningsskyldiga utan en försäkring som hjälper till. Har du ett snällt försäkringsbolag och är en av dom första som ringer om en trasig eller stulen padda kanske du klarar dig undan med 1 200-1 500 kronor i självrisk i stället för av skolan tecknad försäkring, som är enligt information på Motalas hemsida fri från självrisk och ska gälla dygnet runt. Lägg därtill risken för att bli bestulen på sin dyrbara last som man bär med sig i väskan som jag också vet att flera föräldrar känner oro över. Vetskapen om att alla barn som tar sig ”till och från skolan” (eller var det till och från bostaden?) har en stöldbegärlig Ipad i sin väska riskerar snabbt sprida sig till folk som har svårt att skilja på mitt och ditt.
En kommunjurist ska ha varit inblandad i att skriva avtalet men på vems begäran och med vems intresse är detta skrivet? Enligt vad man kan anta och utläsa är det framtaget för att kommunen ska kunna avsäga sig så mycket ansvar som möjligt från detta skolmateriel. För vem finns då skolan? För eleverna eller för tjänstemännen i kommunen?
* Finns det ett utbildningsmaterial till lärarna hur dessa Ipads skall användas i utbildningssyfte? Vad jag vet är det inget som lärarna fått till sig i alla fall.
* Ska dessa på uppmaning av skolan transporteras till och från skolan (eller var det till och från bostad?) varje dag för laddning blir friskrivningen som bildningsnämnden försöker med än mer ful då den kan sätta redan hårt ekonomiskt belastade föräldrar i problem.
* Finns ens behovet av att ha med dem hem eller är det för att skolan ska slippa ha stöldbegärligt gods förvarat på skolan?
Frågorna verkar vara obekväma då Johnny Thorén, tf förvaltningschef för bildningsnämnden, snart haft en vecka på sig att svara men trots påminnelse valt att inte besvara frågeställningen.
SVAR:
För det första, frågorna är inte obekväma utan helt klart relevanta. Jag svarade 24 minuter efter det att jag fick mejlet förra tisdagen, att jag undersöker saken och ber att få återkomma.
Du hänvisar till ”det finstilta i avtalet”, ett avtal som vi med hjälpa av externa försäkringsexperter och jurister lagt ner ett stor arbete på att få så korrekt utformat som möjligt. Jag sitter själv inte inne med den detaljkunskapen, därför kunde jag inte svara på frågan utan hjälp.
Att införa lärplattor i undervisningen i Motala kommun är ett politiskt beslut. Sett ur demokratisynpunkt är det viktigt att kommunens elever följer med i samhällets tekniska utveckling och att alla får samma möjlighet att utvecklas, oavsett hemsituation. Motala kommun har valt att satsa stora belopp för att hjälpa alla våra skolungdomar att kunna nå en ökad måluppfyllelse.
Liknande satsningar finns redan i mer än hälften av Sveriges kommuner. Lärplattor ska ses som vilket läromedel som helst som ingår i undervisningen. Vissa läromedel är i elektroniskt format, andra i traditionell bokform.
Främsta syftet med att lärplattorna ska tas hem varje dag är inte att de ska laddas, utan för att alla elever ska ha samma möjlighet att studera oavsett om det finns IT-utrustning hemma eller inte.
Som vårdnadshavare ser du till att ditt barn är aktsam om skolböcker som tas hem i samband med läxor. Det är ingen skillnad på lärplattorna. Allmän aktsamhet är ledordet. Dessutom är lärplattorna försedda med stötskydd för att minska skaderisken om någon skulle råka tappa den.
Vi bedömer, utifrån vår och andra kommuners erfarenhet, att stöldrisken är i det närmaste obefintlig. I den bedömningen ingår det faktum att lärplattorna är låsta och inte kan användas av någon annan än eleven. Samtidigt kan vi aldrig garantera att något inte händer på skolvägen.
Frågan om stöd och utbildning till lärarna är central för oss på bildning. De har bland annat utbildats i användningen av alternativa lärverktyg. Rektorn på varje skola har dessutom utsett en IKT-pedagog som tillsammans med förvaltningens IT-strateg utgör en pedagogisk ledningsgrupp för hela den pedagogiska delen i satsningen. Dessa kommer att få del av kontinuerliga utbildningsinsatser för att i sin tur kunna vara ett kollegialt stöd för pedagogerna på sin skola.
Förvaltningens målsättning är att vara så öppen och tydlig som möjligt när det gäller införandet av En-till-en, IT-utrustning till varje elev. Därför kommer det att finnas en fråga-svar-sida på kommunens hemsida. Från och med vecka 39 hittar du den på adressen motala.se/ikt.