Kanalbolaget gör bort sig

Parkering. Den nya parkeringsavgiften vid Borenshults slussar kommer att skada turismen, hävdar skribenten.

Parkering. Den nya parkeringsavgiften vid Borenshults slussar kommer att skada turismen, hävdar skribenten.

Foto: Anders Törnström

Insändare2017-07-07 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

För ett par år sedan stängdes Motala Verkstad ned under mer än ett halvår. Det visade sig vara en helt obefogad avstängning som inte bara drabbade Industrihistoriska museet utan även motalaborna i generellt sätt. Man kan väl konstatera att detta inte vann motalabornas hjärtan. Nu har kanalbolaget fått en ny VD som verkligen behärskar konsten att göra bort kanalbolaget.

Man har till exempel infört Motalas högsta parkeringsavgift. Det är parkeringen vid Borenshults slussar som varit gratis i alla tider men nu kostar 10 kr/timma dygnet runt. Det är svårt att tänka sig att kanalbolaget har någon form av turismfrämjande vision. Nu utstrålar parkeringen enbart girighet.

Att skylla på att uppdragsgivaren staten vill att man skall se över möjligheten till ökade inkomster behöver ju inte leda till att man tappar omdömet helt och hållet. Man kunde kanske ha börjat med att ta ut en mindre parkeringsavgift av de anställda för deras p-platser vid kanalbolagets kontor. Det är ju ett system som drabbar både statligt anställda och landstingsanställda.

Ett antal frågor kan man ställa sig och jag förutsätter att kanalbolaget redan funderat över dessa frågeställningar inför sitt beslut att införa parkeringsavgift, så ett svar på frågorna borde vara enkelt att redovisa.

1. Kan avgiften ha en negativ inverkan på turismen vid Borenshults slussar?

2. Kan avgiften ha en negativ effekt för de entreprenörer som arrenderar mark av kanalbolaget?

3. Kan avgiften leda till att besökare parkerar i närområdet och skapar sämre framkomlighet och trafikfara?

4. Är nettovinsten på parkeringsavgifterna sett över ett år tillräckligt höga för att motivera eventuella negativa effekter?

Man kunde tänkt lite längre. Då kanske man kommit fram till följande i stället:

Att det på den stora parkeringen borde finnas en informationstavla som hälsar välkommen och upplyser om att parkeringen är avgiftsbelagd.

Att parkeringsavgiften borde ha lagts på runt 6 kronor i timmen klockan 09:00-20:00.

För husbilar och husvagnar borde en avgift på 10 kr/tim mellan klockan 20:00-09:00 gälla, och på ställplatsen borde avgiften vara på 150 kr/dygn utan el och 200 kr/dygn med el.

Att P-automaten borde finnas placerad vid informationstavlan och ställplatsen borde förses med tydliga platsmarkeringar, vilket är något som saknas idag.

Dessa är inga revolutionerande förändringar men de skulle bidra till ett mer professionellt och inbjudande intryck!

Läs mer om