Kollektivtrafik gÄr att organisera pÄ flera sÀtt

Replik. "Om vi skulle Ă€gna vĂ„r tid till kreativt tĂ€nkande kanske Östgötatrafiken kunna bli en faktor som bidrog till att hela Östergötland skall leva" skriver Gunnar Johansson.

Replik. "Om vi skulle Ă€gna vĂ„r tid till kreativt tĂ€nkande kanske Östgötatrafiken kunna bli en faktor som bidrog till att hela Östergötland skall leva" skriver Gunnar Johansson.

Foto: Anders Törnström

INSÄNDARE2016-11-15 06:00
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Hela Östergötland skall leva? Eller?

Nej Östgötatrafiken kan inte ha ansvar för hur mĂ€nniskor reser inom sitt geografiska omrĂ„de. Det vore diktatur. DĂ€remot Ă€r just möjligheten till kommunikation en viktig faktor nĂ€r det gĂ€ller mĂ€nniskors möjligheter att bo och verka inom hela Östgötatrafikens ansvarsomrĂ„de. Att Östgötatrafiken inte kan hĂ„lla service som medborgarna inte anvĂ€nder, kan givetvis ses pĂ„ minst tvĂ„ sĂ€tt. Trafiken motsvarar inte de presumtiva resandes krav. Eller att det Ă€r helt enkelt orealistiskt att dundra runt i glesbygderna med nĂ€stan tomma stadsbussar.

Om vi skulle Ă€gna vĂ„r tid till kreativt tĂ€nkande kanske Östgötatrafiken kunna bli en faktor som bidrog till att hela Östergötland skall leva. Kollektivtrafik gĂ„r faktiskt att organisera pĂ„ flera sĂ€tt. Det kan betyda subventionerad samĂ„kning för att underlĂ€tta för mĂ€nniskor som saknar eget transportmedel att nĂ„ nĂ€rmaste tĂ€tort. Det kan till och med innebĂ€ra subventionerade taxiresor. Jag vet att mĂ„nga samhĂ€llen mister sin servicefunktion dĂ€rför att mĂ€nniskor inte anvĂ€nder de service funktioner som finns. Det finns en direkt skillnad mellan Östgötatrafikens sĂ€tt att se sitt uppdrag och min syn pĂ„ kollektivtrafikens uppdrag. Göran Gunnarsson (C) skriver ”att kollektivtrafikens uppdrag Ă€r att skapa ett hĂ„llbart system för kollektivt resande för sĂ„ mĂ„nga resenĂ€rer som möjligt i hela lĂ€net”. Om man uttyder vad som skrivs kan man skriva om meningen sĂ„ att Östgötatrafiken bör Ă€gna sig Ă„t trafik i och mellan de stora befolkningscentra. Det Ă€r givetvis sĂ„ Östgötatrafiken nĂ„r flest resande.

Jag menar dĂ€remot att Landstinget genom Östgötatrafiken har uppdraget att finna sĂ„dana alternativ att mĂ€nniskor kan förflytta sig med kollektiva fĂ€rdmedel i hela landstingets omrĂ„de. Alla mĂ€nniskor har inte möjlighet att köra bil. Alla har inte ens tillgĂ„ng till bil men att bĂ„da dessa alternativ skall bestĂ€mma var mĂ€nniskor skall bo och verka Ă€r en direkt inskrĂ€nkning av mĂ€nniskors elementĂ€ra rĂ€ttigheter.

LĂ€s mer om