I sin övertygelse sticker de huvudena i Varamons sand i tron att Lalandia kommer förvandla sanden till guld.
Nyligen kom beskedet att det nu Àr klart att Liseberg bygger ett vattenland i Göteborg. Nöjesbadet Oceana kommer till ytan bli 6 000 kvadratmeter inomhus och 4 000 kvadratmeter utomhus med en rad olika attraktioner. Den totala inomhusytan blir 13 600 kvadratmeter som utöver bad kommer innehÄlla café, butik och restaurang. Allt berÀknas stÄ klart 2023.
Det hÀr blir givetvis en mycket svÄr konkurrent till Lalandia. Vad har Motala att locka med i övrigt som kommer fÄ besökarna att vÀlja Motala framför Göteborg? Det Àr faktiskt vÀldigt svÄrt att finna nÄgra starka skÀl som talar till Motalas fördel.
Det första som talar för storstaden Göteborg Àr givetvis nöjesparken Liseberg. En otroligt populÀr park med sina tre sÀsonger: sommar, halloween och jul. Sedan kommer staden i övrigt som Àr lÀttillgÀnglig via E6/E20, bra tÄgförbindelser, fÀrjeförbindelser till och frÄn utlandet samt nÀrheten till Landvetters flygplats. Det finns ett stort utbud av butiker, restauranger, hotell, teatrar, muséer, mÀssor, idrottsarrangemang, krogshower med vÀlkÀnda artister och dÀrtill megastora konserter med vÀrldsartister. MÀngder med olika familjeaktiviteter. Bra kollektivtrafik med bÄde spÄrvagn och buss. Med lÀtthet tar man sig ut i den fantastiska skÀrgÄrden genom skÀrgÄrdstrafiken. Paddans kanalturer uppskattas alltid. Göteborgskortet ger mÄnga fina förmÄner. LÀgg sÄ till alla vackra parker som Slottsskogen, TrÀdgÄrdsföreningen och Botaniska trÀdgÄrden.
Hur ska Motala och Lalandia möta detta gigantiska utbud? Det blir inte lÀtt! Man mÄ Àlska sin hembygd och vara patriot. Men att ha skygglappar, vara naiv och förblindad av prognosticerade besökssiffror och skatteintÀkter Àr ansvarslöst. En prognos Àr inte fakta, det Àr en uppskattning.
Liseberg rĂ€knar med att fĂ„ 500 000 besökare per Ă„r till sitt vattenland medan Lalandia hĂ€vdar att de kommer fĂ„ 650 000 besökare. Ăr Lalandias uppgifter verkligen trovĂ€rdiga eller Ă€r det en marknadsföring som politikerna svalt med hull och hĂ„r genom HUI:s försorg? 500 000 besökare till Göteborg kontra 650 000 till Motala. Vad Ă€r mest troligt?
Till Göteborgs fördel mÄste Àven nÀmnas FeskekÎrka och sÄ den hÀrligt doftande saluhallen. Nu har ju Motala ocksÄ en saluhall men den Àr visst nerlagd.