Som nyinflyttade till Vadstena kan vi konstatera att Vadstena bibliotek är ett av de bästa och mest tillmötesgående biblioteken vi har mött. Tack alla ni som jobbar där. Det är härligt att möta er.
Under vecka 41 besökte jag och min sambo ånyo på biblioteket. Höstmörkret gjorde sig påmint och ljuset i bibliotekslokalen var satt på sparlåga. Vi inte kunde läsa titlar eller författarnamn på bokryggarna. Vi uppmärksammade personalen om det dåliga ljuset och vi får till svar att den har påtalat detta i flera år.
Jag och min sambo gjorde en snabb besiktning av antalet armaturer i taket, som är uppsatta så att de ska ge största möjliga hjälp att söka böcker. Varje lysrör är över en meter långt och mer än tjugo (20) lysrör fungerade inte.
En av de anställda berättade för oss: ”Som anställd får jag inte åtgärda detta, utan det är Vadstena Fastighets AB, som svarar för fastigheten. Som anställd får jag heller inte ta kontakt med fastighetsbolaget direkt, utan måste anmäla det till min chef. Förvaltningschefen får sedan ta upp ärendet i kultur- och utbildningsnämnden, som sedan kontaktar Vadstena Fastighetsbolag. Vi anställda har tidigare vid ett tillfälle haft direkt kontakt med fastighetsbolaget om det undermåliga ljuset. Det har vi fått kritik för. Vi hade inte gått tjänstevägen.”
När detta beskrivs för oss känns det som Vadstena är en del av Storbritanniens samvälde och styrs på samma sätt som imperiets kolonier gjordes under 1950-talet.
Sagt och gjort. Vi fann på råd och hämtade en ficklampa från vår bil. En av oss fick lysa och den andre letade bland böckerna. Vi kom snabbt på att öka effektiviteten. Nästa gång vi besöker biblioteket har vi skaffat varsin pannlampa. Då fördubblar vi verkningsgraden.
Avsaknaden av acceptabelt ljus i biblioteket ger en ny innebörd av begreppet kulturskymning.
Kära beslutsfattare.
• Har problemet med belysningen påtalats under lång tid och inte åtgärdats är detta undermåligt av Vadstena kommun. Se till att ordna belysningen med det snaraste i bibliotekets lokaler.
• Biblioteket med sin verksamhet som fullmäktige har beslutat om, måste ha direkt tillgång till de serviceenheter som finns för att verksamheten ska fungera. Ska exempelvis ett servicehus eller en förskola behöva invänta vad nämnden anser om en tvättmaskin behöver ersättas? Se över delegationsordningen och förenkla kontakt- och beslutsvägarna.
• Politikerrollen är inte lätt. Men som politiker ska man inte tillåta sig att besluta om detaljer vare sig det rör belysning eller andra vardagsfrågor. Politiker har andra viktiga frågor att hantera. Vardagsfrågorna hanterar personalen både bättre och snabbare.