Svar på Gunnar Johansson debattartikel 16/11.
För att möta de krav på kollektivtrafik i hela länet som Gunnar Johansson skriver om, har Östgötatrafiken infört Närtrafik. Närtrafiken är en typ av beställningstrafik som är tillgänglig i alla de delar i Östergötland där det inte finns någon tidtabellstyrd linjetrafik. Syftet med Närtrafiken är att den ska vara en servicetrafik. Med den kan man resa från sitt hem till närmaste tätort, där man kan utföra sina ärenden eller ansluta till övriga kollektivtrafiknätet. Det är en fantastisk service för många som tidigare inte alls har haft tillgång till kollektivtrafik.
När det gäller arbetsresor från landsbygden så är det svårt att organisera en offentligt finansierad kollektivtrafik för dem. Dels på grund av att vi jobbar på så många olika ställen men också för att arbetstiderna är så olika. Vi har från Region Östergötland sagt att vi kan stödja initiativ som tas från civilsamhället när det gäller att starta samåkningslösningar, men det initiativet måste komma från civilsamhället. Det stödet kan fås vid kontakt med Region Östergötlands regionutvecklingskontor och inte med Östgötatrafiken.