Hej Anna Ydrevik, chef på Försäkringskassan, och Ulrika Stålknapp, chef på Arbetsförmedlingen.
Hur tycker ni två att samarbetet fungerar mellan era instanser? Anledningen till att Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen hamnade under samma tak var väl för att förbättra era kunders förutsättningar genom att samarbeta, eller? Hur kommer det sig då att jag personligen och som närstående inte upplever det som någon förbättring för oss överhuvudtaget?
Nr 1. Ljudnivån är under all kritik för alla oss som lider av koncentrationssvårigheter om man har ett neuropsykiatriskt funktionshinder, lider av utmattningsdepression eller för den delen har språksvårigheter. Hur ställer ni er till det?
Nr 2. Var är mitt privatliv? Ska alla höra varför jag sitter där och vad jag ansöker om? Hur ställer ni er till det?
Nr 3. Hur kan sjuka människor bli utkastade från Försäkringskassan av sin handläggare utan att den varit i kontakt med en handläggare på Arbetsförmedlingen och sett över innan om det finns någonstans där jag kan arbeta? För när vi som är kunder på Försäkringskassan åker ut som fullt arbetsföra står handläggarna på Arbetsförmedlingen handfallna då vi är för sjuka för att kunna ta ett arbete och så slussar de tillbaka oss till Försäkringskassan eller till socialen för att få bidrag därifrån istället.
Var det så här det skulle se ut? Hur mycket pengar slösar inte ni bort för staten genom att ni inte samarbetar som det var sagt och hur många förstörda liv har ni inte på ert samvete? Som handläggare och chefer har man också ansvar för följderna som blir för våra skattepengar.
Svar
Vi vill börja med att beklaga att du inte är nöjd med den service du får hos oss. Arbetsförmedlingen delar lokal med Försäkringskassan, Skatteverket och Pensionsmyndigheten och syftet är att ge våra medborgare en bättre service. Den som har ärenden hos flera myndigheter kan ordna allt på ett och samma ställe och behöver inte besöka flera kontor.
När det gäller överhörning i vår gemensamma kundmottagning tar vi tacksamt emot dina synpunkter. Vi arbetar ständigt med förbättring av miljön och genom diverse inköp av ljuddämpande möbler med mera har vi lyckats få ner ljudnivån delvis, men vi är medvetna om att detta arbete behöver fortsätta. Vi har även som rutin att inte diskutera känsliga ärenden öppet utan gå ifrån till enskilda rum som finns i närheten.
Om man känner att man hellre vill sköta kontakten med oss utan att besöka våra servicekontor så kan man komma i kontakt med vår personal både via telefon och via internet. Vi jobbar löpande med att förbättra och utveckla våra kontaktvägar.
Våra två myndigheter har olika uppdrag. Försäkringskassans uppdrag handlar om att bedöma en persons arbetsförmåga och rätt till ersättning från sjukförsäkringen. Om Försäkringskassan bedömer att en person inte längre har rätt till ersättning, erbjuds denne alltid ett möte tillsammans med Arbetsförmedlingen för att få information om Arbetsförmedlingens verksamhet. Vid detta möte finns båda myndigheterna representerade för att övergången ska bli så bra som möjligt för den enskilde.
Arbetsförmedlingen arbetar därefter utifrån den information kunden lämnar och om man är beredd att ställa sig till arbetsmarknadsförfogande eller inte. När så inte är fallet är Arbetsförmedlingen skyldig att slussa vidare till rätt myndighet.
För att vi ska kunna hjälpa dig på bästa sätt är du välkommen att ta kontakt med oss angående just ditt ärende så tittar vi på det gemensamt.