Från kommunens sida har det då sagts att det torde inte vara aktuellt att parkera på den västra sidan för då skulle träden i allén ta skada.
Vän av ordning undrar då givetvis varför det går bra i andra tätorter. Ett exempel på detta skulle kunna vara Askersund. Det som behövs är att man armeringsförstärker gräsmattan och då gör ett antal parkeringsfickor in mot befintliga träd.
Vi kan peka på ett exempel från Verkstadsvägen i Motala där hästskjutsar, lantbruksmaskiner, personbilar samt tunga fordon i förmodligen i över 100 år har kört över rotsystemet alldeles intill stammen på ett nu stort och ståtligt träd. Verkar som om trädet och trafiken har levt i symbios med varandra.
Tidigare har det diskuterats så kallad säker skolväg. Detta har minimerats då det är möjligt att gå i allén samt gå och cykla på Ekvägen som finns parallellt med Skolgatan.
Problemet som nu finns är att det inte är några möjligheter till fastighetsägarna samt deras hyresgäster att parkera på rimligt avstånd från sitt boende. Räknade antal parkerade bilar på till exempel Källgatan och fann då att det var fullt ända fram till gamla brandstationen. Situationen är liknade på övriga stickgator till Skolgatan.
Kommunen säger att man inte kommer åt att sköta våra träd om det inte är parkeringsförbud 365 dagar om året. Har det funderats på att det går att sätta parkeringsförbud under några dagar för att sköta träden?
Nu till det mest allvarliga. Enligt tidningsartikel har aktuell förvaltning tagit beslut om parkeringsförbud. Har Motala kommun nu blivit tjänstemannastyrt och därmed lämnat demokratin? Man kan då undra hur ett demokratiskt samhälle ska styras. Det är faktiskt inte så svårt att reda ut ty valda politiker ska fatta beslut om vad som ska göras och tilldela resurser för detta. Tjänstemännen ska verkställa besluten och ingenting annat. Vad gäller trafik ska detta sedan framgå av lokala trafikföreskrifter.
Låt oss nu återgå till ett demokratiskt styrt samhälle och ingenting annat.