OECD har utvecklat Pisa för att möta behovet av utvärdering av kvalitet, likvärdighet och effektivitet hos utbildningssystem i världens länder. Studien undersöker 15-åriga elevers kunskaper i naturvetenskap, läsförståelse och matematik.
Experter och ledare har skrivit spaltmeter. En bild som kablas ut till gemene man om hur det står till i skolan. Där alla elevers resultat räknas in oavsett om du är född i Sverige eller är nyanländ och endast bott här några månader. Statistiken tar inte hänsyn till olika länders migrationspolitik. Och då formas bilden att Sveriges skolor inte förmår att nå högre, inte bli bättre, trots något bättre resultat i år. Man skyller på politiker. På skolan. På kommunen.
Så enfaldigt, så enkelt att ha det synsättet utan att väva in komplexiteten i hur en lärande kontext pågår och hur mångfasetterad den är.
Det finns en annan skolbild, den bakom Pisa. En mer viktig bild. Skolan är till för ett livslångt lärande. Skolans uppgift är att fostra, rusta och utbilda eleverna för att bli aktiva och goda samhällsmedborgare. Att de ska kunna uppfylla sina drömmar och mål i livet, att känna sammanhang och inkludering, att ingå i en samhällsgemenskap.
Att gå i skolan, att lära sig, har många dimensioner. Alla är inte mätbara i Pisa.
Det är av yttersta vikt att man slutar mäta och desarmera skolorna med smalspåriga nationella resultat. Vi måste se till de mänskliga vinsterna på så vis som det sker genom dagens undervisning. Glädjen när eleverna gör stora personliga utvecklingar, när de känner ett sammanhang, när de har goda relationer, omfamnar mångfald och har en positiv inställning till lärande och kunskap. Lyckas skolan och lärarna åstadkomma detta så sker en bra, stabil och framåtsträvande kunskapsinhämtning utifrån elevens nivå. Vi är en mycket stolt och stark lärarkår som träffar alla härliga ungar varje dag och vi vet hur bra, duktiga, härliga, glada och studiemotiverade elever det finns!
Vi är stolta och tacksamma för att vi får förmånen att vara med eleverna på deras resa mot vuxenlivet och framtiden. Det är det här som är viktigt! Och kanske inte alltid mätbart.
Eleverna rustas idag för en framtid med jobb som inte ännu kanske existerar. Men om vi, alla vuxna, ger våra barn och ungdomar tron på dem själva, visar civilkurage och att vi tillsammans finns där på vägen, då tror jag Motala har en lysande framtid i våra barn och ungdomar! Så nu är det dags Motala, ställ er upp, hatten av och hylla vår stads framtid! Våra barn och ungdomar som på ett klokt, engagerat och varmt sätt kommer föra vår stad framåt!
Fia Fredriksson
lärare Charlottenborgsskolan