Med anledning av det hårda slag som Region Östergötland och Östgötatrafiken utdelar mot landsbygdsbefolkningen i Östergötland uppmanar jag östgötarna att protestera på alla tänkbara sätt.
Det är nu bara några få veckor kvar till det att busstrafiken skall övergå i anropstrafik. Ännu har ingen informaion kommit för att tala om för oss som bor på landet hur vi i fortsättningen skall kunna förflytta oss till det som kallas för civilationen. Något som jag betraktar som ett politiskt övergrepp på dom som ser till att dessa beslutsfattare får sin lön.
Jag anser att det är en social rättighet att kunna ta sig till kommunens huvudort med buss.
Jag anser att folk på landsbygden skall ha tillgång till busstrafik alla dagar i veckan.
Jag anser att Region Östergötland och Östgötatrafiken skall ompröva beslutet med det snaraste.
Följande kommer att hända:
Från och med den 20 juni kommer en stor del av landsbygden att bli utan bussförbindelse med omvärlden, något som kan liknas vid en typ av U-land kommer att bli resultatet. De som drabbas värst blir samtliga ytterområden utanför städerna, samt en hel del stora vita fläckar på östgötakartan i delar mellan städerna. I stort sett avskaffar man landsbygden.
Är de som bor på landet en sämre sorts människor, trots att även dom betalar skatt till Regionen och för all del även till kommunerna. Är våra pengar inte lika mycket värda eller kommer vi att få sänkt landstingsskatt? Varför skall vi på landsbygden vara med och bekosta en bra kollektivtrafik för de som bor i städerna? Vi erbjuds nu istället en typ av anropstrafik (Närtrafik) sex dagar i veckan mellan klockan 9.00 och 12.30 samt mellan klockan 17.00 och 21.00. Trots att det närmar sig en nedläggning av bussarna på landsorten har man ännu inte klart för sig hur detta med anropstrafiken skall fungera, vilket väl får ses som en klar miss av de som har hand om vår överlevnad på landsbygden. På landsbygden drabbas vi inte bara av bussnedläggning, utan vi drabbas även av Miljöpartiets envisande med att höja skatterna på drivmedel för att tvinga folk att åka kommunalt. Jag begriper ingenting?
Kostnaden för de bussar som nu skall läggas ner är 27 miljoner, intäkten från resenärerna är två miljoner. En mellanskillnad på 25 miljoner. En summa som jag anser vara mycket låg för att behålla landsbygden levande, men pengarna skall väl inte tas ur samma plånbok?
Det känns frustrerande när solidaritet i Sverige i dag bara handlar om flyktingar och invandrare, inte om befolkningen på landsbygden...