Gunnar Johansson skriver i en insändare 2/11 att ”Landstinget inte har förstått sitt uppdrag, att via Östgötatrafiken stå för sitt geografiska områdes kommunikation.” Nu tror jag inte att Gunnar bokstavligen menar det han skriver att Region Östergötland har ansvar för alla invånares resor. Det är förstås orealistiskt att Regionen skulle ha ett sådant ansvar och Östgötatrafiken har heller inget sådant uppdrag. Däremot har Region Östergötland som kollektivtrafikmyndighet ansvar att bedriva kollektivtrafik inom sitt geografiska område. Detta är ett ansvar som Region Östergötland tar på fullt allvar och utför på ett mycket bra sätt genom Östgötatrafiken. Gunnar skriver att man måste se till helheten och det är just helheten som är Region Östergötlands perspektiv. Kollektivtrafikmyndighetens ansvar är att skapa ett hållbart system för kollektivt resande för så många resenärer som möjligt i hela länet. Kollektivtrafik innebär att många reser tillsammans, den allmänna kollektivtrafikens ansvar är inte att lösa enskilda människors resebehov.
När Gunnar Johansson skriver att det är nödvändigt med samhällsservice och att det är något som vi betalar gemensamt för så kan jag bara hålla med, men när samhällsservicen inte används av invånarna blir kostnaden till ett slöseri som ingen skattebetalare har någon nytta av. Då gäller det att våga ta ekonomiskt ansvar och använda resurserna på det sätt som blir mest effektivt för de som nyttjar servicen.
Gunnar Johansson skriver att det är ett missförstånd att Östgötatrafiken finansieras av kommunerna.
Ja Gunnar, det stämmer Östgötatrafiken ägs av Region Östergötland och inte av kommunerna, men när det gäller skolresor så är det enligt lag kommunerna som har förstahandsansvaret för dessa. Så när du frågar om det är för dyrt att skolbarnen ska nå sin skola är det inte i första hand en kostnadsfråga utan en fråga om ansvar. Resenärerna på många av de linjer som Östgötatrafiken har lagt ner, har till största delen bestått av skolelever. När vissa av Östgötatrafikens linjer används som skolskjutsar innebär det att Region Östergötland subventionerar resorna för dessa elever. Det innebär att det blir en inkonsekvent hantering av länets skolresor.
Är det rimligt att Region Östergötland ska subventionera bara vissa kommuners skolskjutsar? Det tycker inte jag. Sedan är jag av den åsikten att skolskjutsar ska kunna öppnas så att fler än bara skolelever får åka med och där är jag öppen för ett samarbete mellan Regionen och kommunerna.