Rör inte vår turistbyrå

Rör ej. Insändarskribenten vill inte att turistbyrån försvinner.

Rör ej. Insändarskribenten vill inte att turistbyrån försvinner.

Foto: Anders Rörby

INSÄNDARE2016-10-10 07:05
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Bäste Joakim. Jag höll på och sätta morgonkaffet i halsen när jag läste MVT lördagen den 1 september.

Har du nyligen besökt turistbyrån och kollat vilket utbud av turistbroschyrer man har till förfogande på olika språk? Förmodligen inte.

Här kommer några skrämmande exempel. Jag hade i maj månad i år fem tyska sportfiskare på besök och skulle då förbereda mig väl inför besöket, vilka möjligheter det fanns i kommunen att fiska i olika sjöar. Det fanns det ingen som helst information om. Denna information fick jag inhämta hos Bröderna Wallberg som driver Olas sportfiske i hamnen. Sedan tänkte jag att jag skulle fixa lite tyska broschyrer i fall det skulle vara dåligt väder och man inte kunde fiska. Då blev jag ändå mera förvånad. Det fanns hela tre stycken broschyrer i turistbyrån, en på Motormuseum, en på Radiomuseum och den tredje var från Göta kanal som var översatta till tyska. Och nyfiken som jag är frågade jag på turistbyrån vem som var ansvarig för detta så blev jag hänvisad till Tillväxt Motala. När jag ringde dit så fick jag till svar att man visste inte, men man skulle koppla mig till turistchefen. Nu undrar du säkert vart jag blev kopplat då? Jag trodde inte mina öron när jag återigen hamnade hos turistbyrån.

Då kan man undra varför man får vikande besöksantal? Eller skulle du som turist återvända till en turistbyrå där du knappast fick någon information och där ingen känner sig ansvarig?

Nu ska du digitalisera det hela och lägga ner turistbyrån. Vore det inte bättre att man förser medarbetare där med bättre information och turistbroschyrer på olika språk innan man har högtflygande planer om nerläggning på helt felaktiga grunder? Innan man jämför sig med turiststäder som Helsingborg som ligger vid sundet och lägger ner en hel del broschyrer i varenda väntande bil vid färjelägret? Och man behöver inte vara någon profet för att veta att den största turisttillströmningen kommer från vårt grannland Tyskland. Och i detta land är man väldigt dålig på engelska när det gäller den äldre och medelålders generationen.

Nej du, Joakim här får du allt tänka om. Med det vore intressant att veta:

Hur många av Motalas företag är anslutna till Tillväxt Motala?

Hur mycket av Motalabornas skattekronor investeras årligen i Tillväxt Motala?

Jag har nämnt det förr vad jag tycker om Tillväxt Motala och denna tron har förstärkts. Det är en förening för egen beundran. Eller hur förklarar du den katastrofala siffran på företagsrankningen?

Svar:

Tillväxt Motala ekonomisk förening består i dag av närmare 300 medlemsföretag som representerar cirka 10 000 av Motalas dryga 15 000 arbetstillfällen. Föreningen är ensam ägare till Tillväxt Motala AB.

De tjänster som bolaget utför åt Motala kommun regleras i enlighet med genomförd offentlig upphandling.

Vi kommer att satsa för att utveckla besöksnäringen i Motala och nu planerar vi för att nå ännu fler besökare med den information som de behöver. Därför stämmer det att vi de närmaste månaderna kommer att se över hur Motalas samlade besöksservice behöver paketeras och ta form. Detta initiativ grundar sig i att förbättra Motalas service i fler och nya kanaler i syfte att nå fler besökare på ett mer effektivt vis. Ambitionen är att skapa ett bättre värdskap med fler gästkontakter i de kanaler som våra besökare använder sig av.

Turismen växer, globalt och i Sverige. Samtidigt förändras besökarnas behov och dess förväntningar på service och tillgänglighet också på plats för oss i Motala.

I dag har 93 procent av befolkningen internet och 77 procent använder sin smartphone när de är på resande fot.

Digitaliseringen omstrukturerar hela branschen och det här gör att turistbyråns tidigare centrala roll som informationsplats förändras när besökaren till allt större del använder sig av digitala kanaler för att få tips, boka boende, inspiration och svar på sina frågor.

Fokus ligger på att stärka, utveckla och förbättra besöksservicen. Det kommer fortsatt att finnas både trycksaker och personer att prata med, med de digitala plattformarna som komplement.

Personligt bemötande och service är fortsatt viktigt. Där avser vi att arbeta efter en vedertagen modell som bygger på ökat samarbete med lokala turistföretag. Ett servicekoncept som ska skapa mervärde till besökare och ett flöde av besökare till våra turistföretag. Besöksservice där besökare naturligt rör sig och där vi hjälper företagen med inspiration och verktyg för att svara på de frågorna som de ofta får. Ditt besök på Olas sportfiske var ett utmärkt exempel på en start till en sådan service från experter på området.

Givetvis kommer vi även fortsättningsvis att erbjuda telefon- och mejlservice. Webb och sociala medier är andra kanaler som vi kommer att utveckla arbetet med. Motala.se är portalsidan för Motala, Östergötlands sjöstad. För detta arbete har vi blivit nationellt prisbelönta och det är dags att ta nästa utvecklingssteg och revidera både funktionalitet och design. 77 procent av Sveriges internetanvändare använder sig av sociala medier. En tydlig närvaro med fler kampanjer och gästservice där är fortsatt angeläget. Webben har också fördelen att vara översättningsbar så att läsaren oavsett språk kan ta till sig informationen.

Vi kommer självklart också fortsätta producera kartor och inspirationsmaterial i samverkan med lokala aktörer. Tryckt material till besökare som distribueras i en rad kanaler och via samarbetspartners i Motala och i regionen.

Vi tror på att bygga ett ökat digitalt fokus, behålla vår personliga service och tillgänglighet i kombination med ett starkare samarbete med våra turistföretag.

Nya beteendemönster skapas hos människor, därför känns utvecklingen helt naturlig för att möta våra besökare på deras villkor.

Läs mer om