Vem orkar i längden som anställd ha en arbetsgivare vars enda lösning på allt är att fylla i papper och enkäter, dokumentera och sitta i grupparbeten? För att inte tala om slöseri med tiden. På detta verkstadsgolv för uskorna är det så slimmat att det är värre än det var att krångla sig i ett par Gul & Blå-jeans på 70-talet! Du kan även gå ut på arbetsgivarens olika hemsidor på nätet och komma med förbättringsförslag som skulle kunna gynna dig eller arbetsgivaren. Som anställd får du sätta dig ner varje år tillsammans med chefen och svara på frågor och återigen komma med dina förslag på vad som skulle leda till förbättringar. Olika grupparbeten på APT-möten där de anställda ska hitta lösningar och förbättringar på arbetsgivarens problem, att få debit och kredit att gå ihop. Återkommande mejl där man som anställd ska svara på frågor om ditten och datten som gör att vi kan nå förbättringar.
Tack vare ett gäng undersköterskor i uppror mot arbetsgivarens bedrövliga arbetsvillkor startade sent omsider hösten 2015 , hör och häpna, en workshop där man tillsammans i en stor grupp med representanter från personalen, chefer, facken och politiker skulle arbeta med framtidens äldreomsorg.
Nu handlade det väl ändå först och främst om att förbättra personalens arbetsvillkor till det bättre. Motala kommuns äldreomsorg har redan ett gott rykte. Och bara därför kom det fram att det behövdes ytterligare en grupp där bara undersköterskor var representanter under våren 2016 (samt fokusgrupper som de anställda skulle anmäla sig till där de kunde ta upp olika problem). Men de förstnämnda fick i sin tur träffa olika chefer både högt och lågt och återigen berätta om sin svåra situation. Och i sin tur berättade arbetsgivaren vilken svår och tuff sits dom sitter i ekonomiskt. Var det syftet?
De anställda ska inte ha bedrövliga arbetsvillkor för att våra politiker inte kan se till att det finns pengar till anständiga arbetsvillkor. De är förtroendevalda att sköta kommunens verksamheter på bästa sätt. Onsdagen 23/8 står att läsa i MVT: ”Personalen får tycka till om Motala kommun. Motala kommun vill stärka sitt varumärke. Nu får personalen säga sitt. Startskottet blir fyra workshops, då man vill ta reda på vad 240 medarbetare tycker om att jobba inom verksamheten och hur den kan bli bättre”. Ska man skratta eller gråta? Det är er skyldighet som arbetsgivare och förtroendevalda att hänga med i samhället och se till de anställdas och kommuninvånarnas bästa utan vår hjälp.
Om ni nu tror att den enda lösningen är workshops och papper och enkäter, starta i ert eget hus först och främst. Det kan ju leda till att vi slipper vara med och hjälpa till att sköta era arbetsuppgifter. Och ägna oss åt våra egna arbetsuppgifter!