Det kan inte bara vara undertecknad som reagerar på det otroligt dåliga gatunätet som finns här i Motala tätort. Med det dåliga menas vägbeläggningen.
Har ni kört den nyöppnade gatstumpen av Drottninggatan från Repslagaregatan fram till rondellen vid Kyrkogatan? Skakigare och guppigare vägbana finner man sällan eller aldrig på nylagd vägbana. Har man glömt att jämna till underlaget under asfalten eller är det överbliven kallnad asfalt nertryckt av vält som orsakat detta bedrövliga förhållande.
Är det kommunen som betalar kalaset eller är det Trafikverket? Har man besiktat detta förhållande och godkänt det hela?
Nåväl, den vägsnutten är i alla fall bättre än att fara på Vintergatans beläggning. Tristaste gatan i staden med det vackraste namnet och nu med den absolut sämsta ytbeläggningen. Att Vintergatans bilverkstäder använder den som testbana för att bedöma stötdämpare och hjulupphängning på kunders fordon tror jag inte på. Ansvarig för denna gata borde vara kommunen.
Det finns många flera gatustråk i kommunen som är i bedrövligt skick, men jag nämner de inte här utan överlåter den bedömningen till er som läser detta. Ni vet säkert var de finns och hur ni undviker alla spår och håligheter.
De ansvariga tjänstemännen/politikerna kanske inte åker så ofta på de trasiga gatorna, men på Delfinvägen torde de åka, en gata som har en betydligt bättre vägbeläggning än de jag nämnt. Men den i särklass bästa och jämnaste gatan är den som går in till kommunens avfallsanläggning! Hur tänker de där?
Ett annat ämne i trafikbruset är mångfalden av alla dessa dyra hastighetsskyltar som man placerat vid olika miljöer, de mer förbryllar än stävjar farten.
Och när man ändå är i farten så finns det ytterligare en annan negativ betraktelse. Det är genomfarten över Motalabron. I detta fall kanske man inte kan skylla kommunen fullt ut utan ansvaret ligger nog hos Trafikverket. Ett stolleprov i full skala som inte bara drabbar oss utan alla som far fram där. Om man nu i den mörka årstiden och dygnets mörka tid kör på genomfarten över Motalabron så möter jag många som kör på hellyset vilket även undertecknad gör på grund av de otroligt irriterande och bländande ljuspunkterna i mitträcket. Varför sätter man inte upp master med eleffektiva ljuskällor av ledtyp som täcker vägens yta och omgivning. Har man fått ut något av denna teststräcka i positiv mening? Ett svar på detta kan man väl begära?
Sigurd Wren