Strategier för att stärka stadskärnan saknas

Motala Centrum har potential men näthandel, Bråstorps handelsplats och nu förslag på kraftigt höjda parkeringsavgifter riskerar att göra stadskärnan till en döende dandy.

Framtiden får visa om de styrande i Motala även i framöver ska sitta på avbytarbänken, skriver Björn Nyström. (Bilden togs vid kommfullmäktiges senaste möte som hölls på Idrottsparkens läktare.)

Framtiden får visa om de styrande i Motala även i framöver ska sitta på avbytarbänken, skriver Björn Nyström. (Bilden togs vid kommfullmäktiges senaste möte som hölls på Idrottsparkens läktare.)

Foto: Sofia Axelsson

Insändare2020-04-30 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I takt med ett minskat köpunderlag får de idag existerande butikerna sämre förmåga att klara hyror och andra löpande utgifter. De butiker som först riskerar att slås ut ägs nästan alltid av egenföretagare ofta med lokala unika koncept inom sällanköpsvaruhandeln. Därefter kommer med stor säkerhet flera affärer som ingår i butikskedjor att avveckla eller flytta sin verksamhet till Bråstorp där det finns ett större kundunderlag.

Klart är också att handelsplatsens etablering har främjat bilismen i cykelstaden Motala. Politikernas förslag att möjliggöra höjda parkeringsavgifter kommer att bidra till att handelns omsättning i centrum sjunker ytterligare. Detta medför i sin tur att fastighetsägare drabbas av minskade intäkter och på sikt får svårare att underhålla och utveckla fastighetsbeståndet. Därutöver kan en "döende" stadskärna innebära minskad attraktionskraft visavi turism, inflyttning och etablering av företag.

En annan effekt av ett minskat differentierat affärsliv är att den lokala köptroheten minskar till förmån för handel i Linköping men även i Örebro.

Det som förvånar allra mest som utomstående betraktare är att Allianspartierna i Motala tycks sakna djupare strategier hur de ska bidra till att stärka stadens affärskärna. Två sådana exempel är dels Motala tidnings intervju med Daniel Starkengren (M), ordförande i bostadsstiftelsen Platen, i mars 2019 och tisdagens intervju med kommunalrådet Kenneth Söderman (L) om p-avgifterna. I dessa reportage finns inga signaler om stöd för ett levande affärsliv men däremot direkt eller indirekt kring andra ekonomiska realiteter.

Klart är att Motalas politiker har en mission framför sig att se över stadsplaneringen och arbeta för ett framtida levande affärsliv i de centrala delarna. Ett steg i rätt riktning för liv och rörelse var öppningen av en ny livsmedelsbutik nära järnvägsstationen för ett antal månader sedan.

Framtiden får visa om de styrande i Motala även i framöver ska sitta på avbytarbänken eller agera för ett levande affärsliv i stadskärnan.

Björn Nyström, stadsplanerare