Jag åker tåg från Stockholm till Gävle och har glömt mina glasögon. Så jag tittar ut genom fönstret. Jag ser frånvaron av skogar. Och närvaron av skogsplantager. Jag ser inte en enda skog men mycket träd i monokulturer. Täta granplanteringar avsedda för avverkning med stora skogsmaskiner.
Det måste löna sig att sköta skogen! Det måste löna sig – på kort sikt och framförallt på lång sikt. Prioriteras långsiktig planering kommer dagens ersättning skjutas upp – inte förloras. Ekonomin finns kvar i träden. På lång sikt gäller skogens liv som kolsänka – liksom dess motståndskraft mot ökande stormar, ökande torka och bränder, större mångfald av liv, plats för rekreation och skönhet.
Långsiktig skogsvård innebär inte att inget göra och inte att inga träd kan användas. Genom blädning, en form av gallring, tas fullvuxna träd ut, träd som börjat binda mindre nytt kol men som fortfarande bär sitt kol. Träd som förhoppningsvis inte eldas upp utan får bära sitt kol och ingå i konstruktioner av hus, broar, vägar, räcken – sådant som oftast görs av stål och cement. Och användas till allt viktigt som fossil olja och kol kunde skapa när de inte eldades upp.
Träd och trä är åtråvärt. De kan väl ersätta de fossila bränslen som skall fasas ut. Men här inställer sig en konflikt. Det finns många intressen och behov som i dag riktas mot skogen och skogsindustrin. Samtidigt är skogen vår viktigaste kolsänka för bindande av kolet i koldioxiden. Koldioxid, som är en ofrånkomlig följeslagare till liv, och vars mängd hotar klimat och civilisation.
Jordens livsviktiga andning är i obalans. En filt av koldioxid i atmosfären hindrar utsläpp av värme. För att börja återställa balansen måste vi minska all förbränning som omvandlar kol till koldioxid.
Klimatsvaret – CCL Sverige riktar sitt förslag mot transportsektorns utsläpp. Vi vill, som Macron, lägga pris på bensin, på ett sätt som inte skapar motstånd. Detta genom en stigande avgift på bensin och diesel och låta denna avgift regelbundet delas ut till alla medborgare i lika stora delar. De som släpper ut lite vinner. De som släpper ut mer får betala. Förslaget är politiskt neutralt och kan stödjas av alla partier. Förslaget kallas Avgift och Utdelning och kan anpassas till stigande flygavgifter.
Ann Helleday
Klimatsvaret – CCL Sverige