Camilla Egberth, förklara dig kring lärarlönerna! Vi kan den 4/10 läsa i MVT om majoritetens budgetförslag. Vinnarna är enligt rubriken kommunens lärare. Som lärare blir vi glada över att man vill satsa på oss. Glädjen förbyts dock i förvåning och ilska då det framgår att satsningen enbart berör förstelärare, som kan räkna med ytterligare ett lönelyft på 3 000 kr i månaden. ”Det här är en satsning utöver de statliga medlen för vi vill att lärarna ska få mer tid i klassrummen. Vi ska ha en skola som är i absolut toppklass”, menar Camilla Egberth. Hur leder detta lönelyft till att vi lärare får mer tid i klassrummen? Vilka lärare ska få mer tid i klassrummen? Förstelärarna eller vi andra? Hur korrelerar förstelärarnas löner med den tid vi spenderar i klassrummen? På vilket sätt leder detta lönelyft till en skola i toppklass? Vi vill ha en förklaring.
Vill man höja skolans kvalitet så kan dessa 2,5 miljoner användas på bättre sätt. Vi behöver fler resurspersoner som kan stötta elever med särskilda behov samt finnas till hands i syfte att främja elevernas psykiska hälsa och närvaro i skolan. I dagens samhälle förväntas skolan göra mer än att utbilda. Vi får ofta höra att resurser saknas. Men nu finns 2,5 miljoner till förstelärarlöner, vilka borde finansieras av staten. Men om nu kommunen vill satsa på lärarnas löner, varför inte sprida ut detta lönelyft på samtliga lärare?
Förstelärarreformen ses av flera som något som splittrar lärarkåren snarare än höjer vår status. Förstelärarna är säkerligen skickliga lärare som förhoppningsvis bidrar till den pedagogiska utvecklingen. Men vad vore Zlatan utan resten av laget? Vi efterlyser ständigt beslutsfattares närvaro på våra skolor, för att få visa att vi alla gör ett enastående jobb.
Det är glädjande att kommunen vill satsa på skolan, vi vill också ha en skola i toppklass. Men vi ställer oss frågande till hur en satsning på enbart förstelärare ska ta oss samtliga till toppen.
Bakläxa, Egberth!