Tillväxt Motala: Därför marknadsför vi Motala internationellt

"Inom uppdraget med etableringar ingår att marknadsföra vår fina kommun lokalt, regionalt och internationellt", skriver Nicklas Helander, vd för Tillväxt Motala.

"Inom uppdraget med etableringar ingår att marknadsföra vår fina kommun lokalt, regionalt och internationellt", skriver Nicklas Helander, vd för Tillväxt Motala.

Foto: Lillian Andersson

Insändare2024-10-03 16:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på "Vad håller kommunen på med – ytterligare ett politiskt magplask?"

Tillväxt Motala har genom Lagen om offentlig upphandling, LOU, vunnit två upphandlingar gentemot Motala kommun; inom näringslivsutveckling och inom turism och besöksservice. Avtalstiden i nu gällande avtal är mellan 2022-04-01 och 2027-03-31 med option för beställaren att förlänga avtalet med två år.

De nu gällande upphandlingarna innehåller i korthet följande delar:

  • Näringslivsutveckling: Nätverksskapande aktiviteter, företagsbesök, Motala Expo, regional, nationell och internationell representation, Sjöstadsmorgon samt affärsutvecklande verksamhet.
  • Företagsetablering: Medverka i nya företagsetableringar, proaktivt arbeta för att behålla redan etablerade företag, marknadsföra och stötta försäljning av detaljplanerad mark samt att bygga nationella och internationella nätverk.
  • Platsmarknadsföring: Bygga kännedom och skapa positiva attityder till varumärket Motala, Östergötlands sjöstad. Kommunikation och marknadsföring i olika kanaler samt mäta kännedom och attityder.
  • Handels- och centrumutveckling: Utveckla den lokala handeln och långsiktigt verka för en attraktiv stadskärna. Lokal handelsvaluta i form av Sjöstadskort, anordna nätverksträffar samt delta i handelsfrämjande organisationer.
  • Stadsutveckling: Medverka i de stadsomvandlingsprojekt som pågår och vara sammankallande till relevanta intressegrupper inom näringslivet.
  • Turism och besöksnäring: Bedriva turistinformation med lokala infopoints, utveckla och bedriva företagsservice och nätverksbyggande, bemanna turistbyråverksamhet, synliggöra evenemang i evenemangskalendern och samarbeta kring den regionala besöksstrategin.

Inom uppdraget med etableringar ingår att marknadsföra vår fina kommun lokalt, regionalt och internationellt. Därav vår medverkan på exempelvis mässor i Amsterdam och Orlando.

I en av de tidigare upphandlingarna fanns även Evenemang med, men det togs bort och finns inte med i gällande upphandling. Det är bland annat därför den nya tjänsten som evenemangsutvecklare inte hamnat inom vår organisation.

Vi redovisar vårt uppdrag månadsvis till kommunstyrelsens näringslivsutskott och vi har kontinuerliga möten med flera av de kommunala tjänstemännen, då vårt uppdrag inte svarar för allt arbete inom de olika rubrikerna ovan. Det är ett tillsammansarbete inom alla områden, förutom Turism och besöksnäring, där kommunen inte har någon egen personal.

Tillväxt Motala står inte för någon myndighetsutövning. All myndighetsutövning sker inom Motala kommun. 

Alla våra månadsuppföljningar, årsredovisningar, upphandlingar och rapporter som vi tar fram finns offentliga på vår hemsida, tillvaxtmotala.se.

Vårt uppdrag från Motala kommun utgår ifrån hela näringslivet. Vi har därtill en ägare i form av en ekonomisk förening som säger att vi ska främja våra medlemmars ekonomiska intressen och verka för Motalas bästa. Ägardirektivet är även tydligt med att bolaget ej ska vinstmaximeras, att allt överskott ska investeras i verksamheten och att ägaren inte har några krav på utdelning.  

Nicklas Helander

VD Tillväxt Motala