Vadstena kommun utmärker sig igen

Ur MVT den fjärde oktober.

Ur MVT den fjärde oktober.

Foto: Fotograf saknas!

INSÄNDARE2016-10-14 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Man blir knappast förvånad när man läser artikeln i MVT 4 oktober. Vadstena kommun, socialtjänsten i det här fallet, får ännu en gång tuff kritik för sitt sätt att hantera ärenden (människor). Anmälningar och påföljande viten borde kännas som vardagsmat för kommunen numera. "I Vadstena sopar man problemen under mattan och låtsas att allt är okej. Jag har jobbat med såna här frågor i över 30 år och har aldrig stött på en sån nonchalans på nån arbetsplats tidigare", säger konsulten som valt att göra en anmälan till IVO (Inspektionen för vård och omsorg). En viss socialnämndsordförande yttrade för några år sedan de oförglömliga orden: "Vi tolkar lagen som vi tycker den ska vara". Det säger en hel del och dessvärre verkar det vara den rådande inställningen än i dag. Jag har flera bekanta i Vadstena, och några av dom är anställda i kommunen. Jag har under åren fått höra en hel del historier om chefer som håller varann om ryggen (dom är ju inte sällan vänner på Facebook och sitter förmodligen och fikar tillsammans på rasterna), med härskartekniker och utan empati försöker dom skrämma sina medarbetare till underkastelse och tystnad, försöker man påtala problem och oegentligheter eller ifrågasätter något är risken stor att man själv blir ifrågasatt. I värsta fall, om man är för obekväm, blir man omplacerad.

Kalla, obehagliga personalchefer (eller Human Resource som dom föredrar att kalla sig själva, tillåt mig att småle), stöttar hellre chefer än annan personal som ska hållas på mattan, sköta sitt jobb och vara lojala mot sin arbetsgivare och de blir alltid påminda om vad som står i deras anställningsavtal (här kan ju vem som helst läsa mellan raderna och fatta vad det är dom egentligen säger). Vad är det man kallar sånt för nu igen? Maktfullkomlighet?

Om detta finns bara ett ord att säga, Vadstena kommun - skrämmande.

Läs mer om