Vi kan inte låta en enskild rektor kasta bort allt

Petrus Magni skola i Vadstena.

Petrus Magni skola i Vadstena.

Foto: Katarina Hydén/arkiv

Insändare2024-10-02 20:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Hej Vadstena!
Många av er har säkert hört talas om projektet Livsstil 2000. Kanske har du själv eller dina barn och barnbarn skrivit på ett livsstilskotrakt en gång i tiden? Chansen är stor då Livsstil under nästan 30 år har gett många Vadstenaungdomar förutsättningar till en mer hälsosam livsstil. 

Projektet har också varit en del i kommunens breda strategi för att skapa en trygg och hälsosam miljö för alla sina invånare. Livsstil har varit ett bra sätt att senarelägga debuten av alkohol och andra droger och har på olika sätt lärt ungdomarna att förstå vikten av att hålla ingångna avtal. 

I gengäld har ungdomarna belönats med inspirerande föreläsningar, diverse utlottningar av sponsorpriser och uppskattade resor. Vi föräldrar har sett vinsterna av projektet på nära håll. Det handlar om att skjuta på debuten av att exempelvis prova alkohol till förmån för en tillhörighet och något att vara stolt över. Att kunna känna gemenskap och våga säga nej genom att skapa självförtroende och samhörighet. 

I en tid som präglas av oroligheter och när vi nästan dagligen matas med att både ungdomars psykiska ohälsa liksom användningen av droger ökar anser vi att ett projekt som Livsstil är viktigare än någonsin. Därför reagerar vi starkt när Petrus Magni skolans rektor och därmed Vadstena kommun väljer att avveckla Livsstil 2000. 

Sättet rektorn väljer att göra det på är anmärkningsvärt. Det sker genom tystnad. Årets hösttermin startar utan någon information om Livsstil. Eleverna i årskurs sju kom till högstadiet sin första skolvecka och såg fram emot att skriva på sitt livsstilskontrakt inför kommande tre år. Inga kontrakt fanns – och heller ingen information. Vad som händer med redan påskrivna kontrakt för årskurs 8 och 9 verkar oklart. Hanteringen av avvecklingen är helt oacceptabel och den sänder framförallt inte några bra signaler till våra ungdomar. 

Rektorns argument för avvecklingen är svaga. 

Vid ett, av oss föräldrar, påkallat möte med rektorn märker vi att det tyvärr inte finns någon ambition att ta emot vare sig hjälp eller förslag om lösning för att rädda Livsstil. Det finns endast en inställning - att få ett avslut. Detta trots att lösningar finns på alla argument. Vadstena kommun har i och med Livsstilsprojektet ett förspänt och avundsvärt läge gentemot många andra kommuner i kampen om våra ungdomars hälsa och välmående. Här finns även många sponsorer redo att satsa på Vadstenas ungdomar. 

SNÄLLA – vi kan inte låta en enskild rektor kasta bort allt det som Petrus Magni skolas pedagoger byggt upp under 28 års tid. Fel beslut kan långsiktigt få stora negativa konsekvenser för våra ungdomar och innebära framtida kostnader för kommunen och visst är det långsiktigt vi önskar tänka i vår kommun? LIVSSTIL är LIVSVIKTIGT – för våra ungdomar och hela kommunens bästa. 

Kicki Olsson, Frida Edholm, Viktoria Eksell, Malin Fyhr, Jessica Svensson, Helena Egelin, Sandra Lindholm, Sofie Jorsell, Linda Wernhede Engstrand, Charlotte Elander, Gisela Tapper, Ida Mejsholm, Susanna Damberg, Sofia Kimby. Engagerade och oroade mammor till elever i årskurs 7, 8 & 9 i Petrus Magni skola.

***

Svar från Andreas Müller, rektor på Petrus Magni skola och Johan Wernström, bildningschef:

"Med anledning av det som skrivs i insändaren vill vi hänvisa till tidigare svar, publicerat den 27 september 2024, där vi förtydligar att Livsstil 2000 inte har avvecklats, utan omarbetas för att bättre anpassas till de förutsättningar och villkor som råder inom skolan i dag. Vårt mål är att säkerställa att arbetet med att motverka användning av tobak, alkohol och narkotika fortsätter på ett sätt som är relevant och hållbart.

Missuppfattningen om en eventuell avveckling kan ha uppstått på grund av bristande information, och vi tar till oss detta. Framöver kommer vi att arbeta för att kommunicera vårt arbete på ett tydligare sätt, så att alla involverade får en bättre insikt i det pågående arbetet och dess utveckling.

Tillsammans kan vi skapa en trygg och hälsosam skolmiljö för våra barn och unga i denna viktiga fråga."