Är jag ensam om kontantproblemen?

Det är ett problem att bankerna inte tar emot kontanter, tycker skribenten.

Foto: CHRISTINE OLSSON / SCANPIX

Motala2014-10-18 06:05
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Insändare

Den 22 juni 2012, MVT:

Bengt Carlsson, presschef Handelbanken:

”Vi har 361 kontor och alla har kontanthantering. Det tänker vi fortsätta med eftersom vi upplever att våra kunder uppskattar att den här servicen finns.”

Den 20 september 2013, MVT:

”Samtliga 461 Handelsbankens kontor i Sverige hanterar kontanter. Det är en service för våra kunder. Och den tjänsten kommer vi att fortsätta med så länge våra kunder efterfrågar den. Det innebär att du som kund i Handelsbanken kan vara trygg med att vi löser dina kontantärenden - oavsett vilket kontor du besöker. Vänliga hälsningar Anders Höllström handelsbanken Motala.”

Finns inte någon sanning i detta – det fungerar inte. Jag har aldrig blivit på någon bank så illa och oprofessionellt bemött som på Handelsbanken Motala (tidigare varit lönekund i Linköping). Det borde ju finnas utbildning hur man möter olika kunder utan urskiljning. När nu mina möjligheter tagit slut för att klara koder och bankomater var min önskan att få en betalorder överförd för utgifter, men också möjlighet att få ut kontanter, det går INTE. Man måste, enligt Handelsbanken, ha kort och bankomat. Bankmannen frågade om jag försökt och tyckte också att jag skulle skaffa en anhörig till hjälp – så nedlåtande – och inte en engångshändelse. Men ändå kunde jag ta ut pengar när jag gick därifrån.

Hur modernt har vårt samhälle blivit – har inte alla rätt att få leva det liv som är möjligt? Är jag ensam om dessa kontantproblem? Om inte, varför hörs ni inte?

Banker har alla skydd och valv, men vågar inte ha kontanter. Men kassabiträden får sitta helt oskyddat och Ica ska ju bistå med kontanter.

Tanken är väl genomtänkt, troligen av proffs – alla verkar vara nöjda med utvecklingen, eller?

Läs mer om