Det vill säga skattebetalarna har via sina skatter möjliggjort att ”företaget” Motala Kommun existerar i syfte att leva upp till allmänhetens önskemål så långt detta är möjligt.
Man startar upp med en välfylld kassakista som ska fördelas på bästa sätt inom det stora verksamhetsfältet.
En viktig ingrediens i verksamheten är att lyssna på medborgarna som kan ha värdefulla synpunkter för en kommun och dess utseende och utveckling. Ofta små detaljer men med stort värde. En tjänsteman i kommunen måste vara lyhörd och inse att den lilla människan kan ha bättre förslag i sakfrågan för allas bästa. Tyvärr finns det gott om prestige och jantelag bland kommunala tjänstemän i kombination att ofta sakna den viktigaste egenskapen....att lyssna.
Man borde inse att det är detaljerna som avslöjar en kommun. Det räcker med att se en driva med slängda cyklar mitt i staden vid strategiska bussplan. Trots många påpekanden under åren saknas fortfarande ett cykelställ.
Färdtjänstens bussar. Exklusiva farkoster dimension större utan rim och reson. Oftast tomma på passagerare eller någon enstaka som färdas för en struntsumma i sammanhanget. Vem svarar för dessa bilinköp?
Råssnäsområdet. Ett folkrikt område! Här ligger träd på marken och i sjön, reservhjul, trädgårdsmöbel, bildäck....
Hamnområdet. Asfalt, sand och grus i salig blandning.
Det tjusiga brobygget kantas av kratrar i asfalten som förstört fordon för stora kostnader. Vem tar ansvaret? Alla skyller på alla.....
Återvinnigsstationer. Ett fåtal överfyllda långt bort från bebyggelse! Miljötänkandet?
Motala tillhör i grunden en av Sveriges vackraste städer. Det är en dyr gåva vi fått att förvalta. Här vill det till att vi har rätt kommunfolk på rätt ställe. Det kostar inga enorma pengar att ge Motala rätt ansikte. Vi behöver fler företag. Då kan en liten detalj i sammanhanget som lyser bli avgörande - slängda cyklar i en hög vid bussplan. ”Det är detaljerna som säljer”. Citat Axel Wennergren.