Det finns fler som borde läsa på

Nils Granström (NG) uppmanar mig i sin senaste insändare att läsa på. Jag får väl säga detsamma om NG.

Motala2014-09-02 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Att malmtåg skulle passera Motala från Bergslagen till Tyskland är osannolikt av flera skäl. Det som seriöst har diskuterats är om utskeppningen ska ske via Gävle eller Oxelösund hamn. Allt tyder på att man kommer att välja den före detta TGOJ-sträckan, det vill säga Oxelösunds hamn. Dessutom är södra stambanan redan överfull av olika slags tåg.

EU är Sveriges viktigaste exportmarknad. Det verkar ha gått helt förbi NG att flera länder inom EU under de senaste åren har drabbats av ekonomiska svårigheter och därmed inte importerar lika mycket som tidigare, bland annat från Sverige. Dessutom har efterfrågan på svenskt papper minskat på grund av att digitala medier har tagit över informationsflödet alltmer från papperstidningarna. Detta sammantaget gör att det för närvarande passerar färre godståg med exportgods via Motala än tidigare. Detta kan nog inte ens en rödgrön regering påverka.

Att EU i det rådande politiska läget skulle bistå Ryssland med att sanera atomsopor i Murmansk är högst osannolikt. Om så ändå skulle ske så finns det järnväg att transportera dem på öster om Östersjön alternativ med fartyg.

Fastigheten Strandvägen 3 har stått på kommunens försäljningslista en längre tid. Nu har en seriös intressent visat intresse för fastigheten, vilket har gjort att den har lämnats ut till försäljning. Menar NG att kommunen inte ska sälja fastigheten, trots att det finns köpare som vill renovera och fylla den med intressanta verksamheter?

Att tåglängderna skulle öka från 750 meter till en eller två kilometer är inte aktuellt. Det kräver att mötesspåren förlängs alternativt att det är dubbelspår längs hela sträckan som ett sådant långt tåg trafikerar.

Banunderhållet började försämras redan på 1960-talet när järnvägen höll på att räknas ut under bilismens kraftiga expansionsfas. Det bristande banunderhållet har alltså skett under i huvudsak socialdemokratiska regeringar.

Nu har Solidariskt Motala ändrat sig och går med på att bygga bostäder på halva kvarteret Linden. Så nu väntar jag bara på NGs första kritiska insändare riktad mot den sittande majoriteten i kommunen.

Läs mer om