En besvikelse efter en annan

Efter artikeln i MVT den 14 mars, ”Utbildningschefen hoppas på fortsatt skoldialog”, måste en del saker ställas tillrätta.

Motala2013-03-19 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Thomas Klüft visar sig återigen ignorant och okunnig så till den grad att han blir direkt farlig för vår kommuns fortlevnad. En gång för inte så länge sedan lovade han oss att förverkliga visionen att Vadstena skulle ha ”Världens bästa skola”. Bosch!

Föräldrar har bland annat funderat kring om barnen som behöver extra stöd verkligen kommer att få det. Det får de inte fullt ut idag och det kommer bli en katastrofal situation om Vadstena kommun gör verklighet i sitt varsel för de 13 medarbetare som arbetar med förebyggande arbete som barnskötare och de som arbetar preventivt och aktivt som elevassistenter. Det är alltså inte så som Thomas Klüft påstår heller att det främst är i förskolan det lagts varsel. Det är varsel inom förskoleklass och grundskolan också.

Det som också är oerhört oroande är att Thomas Klüft inte kan särskilja mellan olika yrkesgrupper, deras kompetenser och vad som är lärartäthet. Av de 13 som är varslade räknas ingen (ja, noll) i lärartätheten av den enkla anledningen att de inte är lärare! Så därav förstår alla att den lärartäthet som Thomas Klüft tror sig sänka från 9,9 till 8,3 kommer stanna kvar på... Tja, ungefär 9,9.

När polletten så småningom eventuellt trillar ner så kommer alltså nya varsel läggas! Den gången då givetvis på lärarsidan för att nå siffran 8,3. Då kommer det alltså varken finnas lärare, elevassistenter eller barnskötare kvar i vår kommun i tillräcklig utsträckning. Han påstår också att det pågår olika åtgärder för att öka planeringstiden och minska administrativt arbete för lärarna. Låt oss nu felaktigt påstå att det är sant: Vad tror ni händer när lärartätheten minskar? Jo, fler elever klarar inte målen. Konsekvensen är att det ”administrativa” (läs: Skriva åtgärdsprogram, utvecklingsplaner, ha möten, skriva in vad eleven missat på Schoolsoft etcetra) ökar igen.

På hans så kallade förståelse för varslade och föräldrar återanvänder jag det fantastiska ordet bosch. Han har varken förståelse eller en tanke om att alla elever ska få den hjälp de har rätt till. Han har vilselett våra styrande och svaga politiker så till den milda grad att de verkligen tror på det här konceptet tydligen.

Till sist: Förutom de liv som kommer gå förlorade så ska det ses krasst ekonomiskt på vad detta innebär för kommunen och dess skattebetalare. Det blir naturligtvis vi skattebetalare som betalar notan. Hur många tusenlappar per dag och liv vi kommer betala vet vi idag naturligtvis inte, men om man väljer att räkna lågt så räkna i alla fall med minst 5000 kr per dag och människa så länge de lever. Det innebär att ett (1) förlorat liv kostar ungefär en nybyggd villa om året. Ponera att människan lyckas stanna vid liv till den når 60 år, det vill säga cirka 45 förlorade år. Då är kommunens totala kostnad uppe i ungefär 82 miljoner kronor. Tänk om vi förlorar fler...

Läs mer om